DERS ADI

: Yazı Süsleme Teknikleri II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 2006 Yazı Süsleme Teknikleri II ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Tezhip sanatında kullanılan klasik, halkar, barok rokoko üsluplarının çizim ve boyama tekniklerinin 5x5 veya 10x10 cm alanlar içinde uygulanması, zencerek, rumi, bulut,yarı üsluplaştırılmış veya naturalist çiçekler vb gibi Türk tezhip sanatında kullanılan motiflerin iç pervaz kompozisyonlarında serbest ve simetrik olarak kullanımının öğretilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tezhip sanatının tasarım ilkelerinin öğrenilmesi
2   Tezhip tasarımında üsluplara göre yapılan uygulamalarda öğrencilerin bilgi ve deneyim kazanması
3   Tasarımdan üretime geçişte yeterli teknik bilgi donanımına sahip olmak
4   Tezhip sanatında kullanılan teknik, malzeme ve kompozisyonda karşılaşılan problemleri çözebilme
5   Alanı ile ilgili sanatsal ve kültürel birikime sahip olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili Kaynaklar
2 Tezhip sanatında kullanılan malzemeler ve bunların teknik bilgileri
3 Klasik tezhip çizim ve boyama teknikleri
4 Tezhip sanatında Halkar çizim ve boyama tekniği
5 Tezhip Şikaf çizim ve boyama tekniği
6 Tezhip sanatında zer-ender zer tekniği
7 Tezhip sanatında tahrir
8 Tezhip sanatında tarama tekniği
9 Tekniklerin tekrarı
10 Tezhip sanatında akıtma tekniği
11 Tezhip sanatında barok - rokoko çizim ve boyama tekniği
12 Tüm tekniklerin bir arada kullanıldığı 5x5 veya 10x10 cm alanlarda uygulamalı örnekler Uygulamaların kontrolü ve dosya teslimi
13 Uygulamaların kontrolu
14 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125
Duncan Haldane : Islamıc Book Bindings, England 1983

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste Türk tezhip sanatında kullanılan tekniklerin ve tezhip sanatında kullanılan üslupların çizim ve boyamam teknikleri kağıt üzerine uygulanarak ortaya konulacaktır. Farklı üsluplardan slaytlar eşliğinde örnekler gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BSN Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tezhip tasarımın ana ilkeleri olan malzeme tanıtımı, kullanımına yönelik teknik bilgi gibi konuların iyi kavranabilmesi ve bunların kağıt üzerinde uygulanmasına yönelik çalışmalar yapılması.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olması ve özgün tasarım çizebilme beceri ve yetkinliğini atölye çalışmasıyla güçlendirebileceğinden dolayı, derse katılım önemli olup, değerlendirmeye de alınacaktır.
Dönem sonu değerlendirilmesi yıl içinde yapılan uygulamalı çalışmalarının ve ödevlerinin dosya içinde sunumlarından değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasant Dalı
email: gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Belli bir zaman yoktur.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sunum Hazırlama 2 4 8
Ödev Hazırlama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.34
ÖK.455
ÖK.55