DERS ADI

: Tezhip Tasarım I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 2001 Tezhip Tasarım I ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Türk Tezhip Sanatının terminolojisini , kitap sanatları içinde benzer disiplinlerle olan ilişkisini kurgulamak , tezhip tasarımında temel unsur olan motif bilgisinin kompozisyon içindeki işlevi, çiziliş yöntemleri, ve kompozisyonun uygulanacak teknik özelliğine göre çizim aşamaları; dörtgen, daire , elips, vb. düzgün alanlar ile düzgün olmayan çeşitli form ve ölçülerde kompozisyon çizim çeşitliliğini aşamalarıyla çizebilmeyi, kurşun kalamle nüanslı temiz taslaklar oluşturabilmeyi öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tezhip Sanatının terminolojisi, özellikleri ve motiflerin tarihi seyri,ve gelişimi , kompozisyonun tarihi süreçteki evreleri hakkında bilgi edinmesi
2   Tezhip tasarımında temel unsur olan motiflerin kurşun kalem ile çizim özellikleri, nüans ile gösterebilmesi, çiziliş özelliklerine göre desenleri tanımlayabilmesi ve uygulayabilmesi,
3   Tezhip tasarımda farklı yüzey ve formlardaki kompozisyonları ( mekik, madalyon,şemse vb. ) özelliklerine göre çözümleyebilmesi
4   Tezhip tasarımda farklı nitelikteki kompozisyon analizlerini çizim yöntemlerini aşama aşama gösterebilmesi
5   Tezhip tasarımda bitki , hayvan, ve karma kompozisyonları teknik özelliklerine göre ve farklı (dörtgen , daire ve beyzi) alanlara göre uygulayabilmesi
6   Tezhip tasarımda kenar suyu desenlerini (serbest, kesirli, raport vb.) kompozisyonları çözümleyebilmesi,
7   Tezhip tasarımlarının uygulamasında fırça ile nüanslı ve nüansız şekilde kompozisyonları çizebilmesi,
8   Kullanılan çeşitli, kompozisyon tekniklerine uygun desen çizebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TEZ 3104 - Staj II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ve Örnekler `Dosya ve proje malzemelerinin tanıtımı;hazırlığı
2 Türk Tezhip Sanatında motifler ve özelliklerine ilişkin kaynaklar. Kalem ile nüanslı ve nüanssız çizim etütleri.
3 Kompozisyonda bitki kökenli motiflerin işlevi,duruş özellikleri,yön bildiren motiflerin kurşun kalemle çalışılması.
4 Hayvan grubu motiflerin kompozisyonda duruş,pafta,yön bildirme özellikleri kurşun kalemle etüt çalışmaları.
5 Profilden stilize (yarı üsluplaştırılmış motiflerin) kompozisyonda müstakil ve helezon biçiminde yapılmış örneklerinin kurşun kalem çalışması.
6 Bulut motifli kompozisyon ve tasarımları.
7 Yarı üsluplaştırılmış çiçeklerin kompozisyonda duruş ve çiziliş özellikleri.
8 Tezhip Tasarımda ara motiflerin ( çintemani, dudak, münhani ) kompozisyon içinde duruş ve çiziliş özelliklerinin kurşun kalemle gösterilmesi.
9 Düzgün alanlarda çizilen kompozisyonlarda pafta( ayırma ) özellikleri.
10 Türk Tezhip Tasarımında kompozisyon analizleri.
11 Türk Tezhip Sanatında kompozisyon çizim tekniklerinin ( serbest çıkış noktalı ) aşamalar halinde kurşun kalemle gösterilmesi. ( dörtgen, beyzi,daire vb. alanlar)
12 Tezhip Tasarımında farklı formlarda simetrik kompozisyonların çizim tekniklerinin kurşun kalemle çizim etütleri.
13 Tezhip Tasarımında asimetrik kompozisyon analizleri. Tezhip Tasarımında kenar suyu kompozisyonların analizleri kurşun kalemle etütleri Tezhip Tasarımında raport kompozisyonda çizim teknikleri kurşun kalemle tahrirli çalışmalar..
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlhan Özkeçeci; Türk Sanatında Kompozisyon, İstanbul 2008
Ali Rıza Özcan; Tezhip Sanatında Tasarım Kurgusu , Ankara 2009
İ.Birol; Türk Tezhip Sanatında Desen, Ankara 2009
Banu Mahir; Tezhip Sanatı,Ankara 2007.
Ali Rıza Özcan; Tezhip Sanatında Tasarım Kurgusu , Ankara 2009
Diğer ders materyalleri:
Türk Hat Sanatının Şaherserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990s. 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.
A.Maktal-S. Toprak, H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008,s.59.
A.Maktal Ders Notları ve Desen Taslakları, basılı ve görüntülü yazma eser tezhip örnekleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhip, terminolojisi, özellikleri ve tarihi gelişimi ve ilgili disiplinler arasındaki bağ, örnekler üzerinde anlatılarak,
motiflerin sembolik ve anatomik yapılarının kompozisyon içindeki işlevleri çizim ve çözümlemelerle aşama aşama uygulattırılacak,
desen çizme çeşit , usul ve teknikleri, önce analiz (çözümleme) yöntemiyle ele alınıp işlenecektir.
Serbest, kesirli, ulama, kompozisyon çizim çeşitleri, simetrik ,asimetrik,
ve bunların dışında kalan serbest formlu alanlarda kurşun kalemle eskizler halinde uygulamalar yaptırılacaktır.çizilecektir.
ve formlar hem de değişik yüzeylerde uygulanacak hakkında bilgi çalışması yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje.
4 DKL DerseKatılım
5 Q Quiz
6 FN Final
7 BSN Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.10 + PR * 0.30 + DKL * 0.10 + Q * 0.15 + FN * 0.20
8 BUT Bütünleme
9 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.15 + ODV * 0.10 + PR * 0.30 + DKL * 0.10 + Q * 0.15 + BUT * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.Yıl içi yapılan ara sınav ve yoklama sınavlarının aritmetik ortalamalarının % 30 u, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %30 u ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olduğu için,derse katılım önemledir bu sebeple değerlendirilecektir.
İlk dönem proje değerlendirmesi dosyada yer alacak olan tasarsım aşamalarının düzenli ve istenilen doğru ve titizlikte sunulması şeklinde olacaktır.

Değerlendirme Kriteri


Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Alan çalışması 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 2 4
Sunum Hazırlama 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 4 4
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 4 8
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.154213
ÖK.254312
ÖK.323451
ÖK.4122534
ÖK.5132154
ÖK.6132453
ÖK.724315231
ÖK.825353231