DERS ADI

: Eski Türkçe I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 1003 Eski Türkçe I SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Grafik
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Film Tasarımı ve Yönetmenliği Bölümü
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Seramik
Tezhip
Aksesuar Tasarımı
Tezhip Sanatı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Sinema ve Televizyon
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Hat Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Eski Yazı
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı
Tezhip
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Türklerin kullanmış oldukları Alfabeler hakkında ki bilgilerin kazandırılması, Eski Türkçe harflerin tanımı yapılarak, noktalı ve noktasız harfler hakkında bilgi verilmesini, Harfler gruplandırılıp yazılışları ayrı, okunuşları aynı olan harflerin tanıtımı yapılarak tek heceli kelimeleri okumaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türklerin kullanmış oldukları Alfabeler hakkında genel bilgilere sahip olması,
2   Eski Türkçe harflerin tanıtılması,
3   Noktalı ve noktasız harfler hakkında bilgi verilmesi,
4   Harfler gruplandırılıp yazılışları ayrı, okunuşları aynı olan harflerini tanıtılması,
5   Tek heceli kelimeleri okuyabilme becerisi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türklerin kullanmış olduğu alfabeler verilecek.
2 Eski Türkçe harfler müstakil halleriyle verilecektir.
3 Eski Türkçe harfler başta, ortada, sonda ki halleri şekilsel olarak verilken günümüz Türkçesinde ses karşılıklarıyla verilecektir.
4 Eski Türkçe harfler başta, ortada, sonda ki halleri şekilsel olarak verilken günümüz Türkçesinde ses karşılıklarıyla verilecektir.
5 Eski Türkçe harfler başta, ortada, sonda ki halleri şekilsel olarak verilken günümüz Türkçesinde ses karşılıklarıyla verilecektir.
6 Noktalı-noktasız harfler anatomileriyle, ses karşilıklarıyla verilecek.
7 Dikine ve yatay harfler anatomileriyle, ses karşilıklarıyla verilecek.
8 Harfler tek tek verilirken iki, üç harfli küçük kelime çalışmaları kelime okumaları yapılacaktır.
9 SINAV
10 Harfler tek tek verilirken iki, üç harfli küçük kelime çalışmaları kelime okumaları yapılacaktır.
11 Harfler tek tek verilirken iki, üç harfli küçük kelime çalışmaları kelime okumaları yapılacaktır.
12 Harfler tek tek verilirken iki, üç harfli küçük kelime çalışmaları kelime okumaları yapılacaktır.
13 Harfler tek tek verilirken iki, üç harfli küçük kelime çalışmaları kelime okumaları yapılacaktır.
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi KlavuzuI, Kesit Yayınları, Eylül 2009, İstanbul.
Ali Yardım; İzmir Milli Kütüphane Yazma Eserler Katoloğu I,II,III ve IV. Cilt, 1992, 1994, 1997, 1997 İzmir.
Ali Yardım; Yazma Eser Çözümleme Esasları ve Sülemeli Alanlar, Ders Notları, 2006.
Mübahat S. Kütükoğlu; Osmanlı Belgelerinin Dili, Kubbealtı Neşriyatı, 1998 istanbul.
Nimet Bayraktar; Yazma Eserlerin Değerlendirme Ölçüleri ve Sanat Değeri, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 1970 ankara.
M.Zeki Pakalın; Osmanlı Tarih deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, Ankara.
Mine esiner Özen; Yazma Kitap Sanatları Sözlüğü, 1985 İstanbul.
Günay Kut;Yazma Eserler ve Konuları,Antik Dekor, Sayı:2,
Ferit Develioğlu;Osmanlı Türkçesi Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitapevi Yayınları, 1993 Ankara.
Şemseddin Sami; Kâmûs-ı Türkî, Enderun Kitapevi, 1989 İstanbul.
Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Türklerin kullanmış olduğu alfabeler verilecek. Eski Türkçe harfler müstakil halleriyle ve başta, ortada, sonda ki halleri şekilsel olarak verilken günümüz Türkçesinde ses karşılıklarıyla verilecektir. Noktalı-noktasız, dikine ve yatay harfler anatomileriyle, ses karşilıklarıyla verilecek. Harfler tek tek verilirken iki, üç harfli küçük kelime çalışmaları kelime okumaları yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik; Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve hangi derecede okumayı beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Dönem içi yapılan ara sınav ın % 40 ı, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %60 ı ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görsel harf anatomileri ile başlanır. Dersin başlama saatinden 20 dakika sonra gelenler, derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye verilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 45

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5