DERS ADI

: Çini Ürünleri Konservasyonu II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 3006 Çini Ürünleri Konservasyonu II ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Eski Çini Onarımları
Eski Çini Onarımları
Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere, mimari yüzeylerde bulunan çinilere yönelik koruma çalışmasında, çini eserlerin belgeleme ve restitüsyon çalışmalarında alan araştırması yapılarak proje hazırlama aşamasının ikinci kısmında; eksik desen tamamlama çizimleri ve yeniden üretim çalışmalarına yönelik kuramsal ve uygulamaya yönelik araştırma, analiz çalışmaları ve çinilerde meydana gelen hasarların sebepleri konularını öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih değer taşıyan özellikle mimari yüzeylerde bulunan çiniler hakkında mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olarak belgeleme yapabilmesi,
2   Mimari yapılarda yüzey süslemesi olarak kullanılan tarihi çinilerde koruma çalışması yapabilmek için teknik bilgi ve donanıma sahip olabilmesi
3   Tarihi çinilerde belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf, v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi,
4   Mimari yüzeyleri kaplayan çini eserlerin malzeme ve üretim biçimi bakımından tanımlayabilmesi,
5   Form bütünlüğü sağlanan eserde eksik desen-kompozisyon tamamlama konularda mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmesi,
6   Projelendirme, analiz yapma ve mesleki becerilerini kullanabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Daha önceki dönemde başlayan belgeleme çalışmasının ikinci kısmı olan desen tamamlama ve yeniden üretim konularının anlatımı
3 Restitüsyon çalışması yapılan projenin yeniden üretim uygulamaları için gerekli malzeme ve materyallerin hazırlığı ve üretim aşaması
4 Çinilerinde bozulmaya neden olan etkenler ve bu etkenlerin sınıflandırılması.
5 Çinilerin üretiminden kaynaklanan bozulmalar ve tıpkı üretim uygulamalarının çalışmaları
6 Çinilerde bozulmaya neden olan biyolojik etkenler ve alınması gereken önlemler, uygulama çalışmalarına devam edilmesi
7 Çinilerde bozulmaya neden olan fiziksel etkenler ve alınması gereken önlemler, uygulama çalışmalarına devam edilmesi
8 Çinilerin korunmasında temel ilkeler, proje çalışmasının uygulama aşamasına devam edilmesi
9 Çinilerin korunmasında disiplinlerarası çalışmanın önemi, ve atölye çalışmalarında tıpkı üretimi yapılan karo çinilerin üretim aşamaları
10 Tarihi çinilerde onarım ve onarımda karar verme ölçütleri
11 Proje uygulaması olarak seçilen yapıdaki çinilerden hasarlı çinilerin desen tamamlama ve seçilen parçaların yeniden üretim çalışmaları Proje çalışması belgeleme çalışmalarına devam edilmesi
12 Seçilen yapıdaki çini karoların üretim çalışmalarına devam edilmesi
13 Proje sunum, genel değerlendirme
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
ONUK,Şenay; Taşınmaz Kültür Varlıklarındaki Çinilerin Koruma Onarım İlkeleri , Vakıf Varlıklarının Sanatsal sempozyumu, Vakıflar Genel Müd.Yay.,Ankara2005
AHUNBAY, Zeynep;Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57
MADRAN,Emre-ÖZGÖNÜL,Nimet; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,TMMBO Yayını,I.Baskı,2005
IŞIKHAN,Serap; Türkiye de Tarihi Yapılardaki Çinilerin Korunmasına İlişkin Yapılan Çalışmalar ve İzmir Milli Kütüphane ve Opera Binası Çinilerinin Koruma Projesi,İzmir 2008,S.152 (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi)
IŞIKHAN, Serap; Tarihi Çinilerde Yapısal Özellikler ve Karşılaşılan Bozulmalar Yedi Dergisi,Sayı:7,İzmir 2012,15-23.s. DEÜ GSF Yayınları
Yardımcı kaynaklar: FRASİER, Harry; Seramik Hataları ve Çözüm Önerileri,Çev.:Zeliha Mete İlker Özkan, İzmir,2005

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


Bu derste mimari yapılarda yüzey kaplaması olarak kullanılan çini panoların belgeleme aşamaları, restitüsyon ve fotogrametrinin önemi anlatılacaktır. Ayrıca korumaya yönelik tarihi değer taşıyan çinilerin bozulma nedenleri ve çini üretim yöntem ve tekniklerinin kullanılarak restitüsyonu yapılan çinilerin atölyelerde yeniden üretim çalışmaları yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 PR Proje
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar


Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında verilen konunun öğrenci tarafından yapılan araştırma ve belgeleme çalışmaları konularını da kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır. Proje konusunun uygulama çalışmasında bilgisayar destekli çizimlerle yapılan çinilerin belgeleme (fotoğraf ve hasar tespit planları) çalışması bir dosya içinde öğrenci tarafından sunumu yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri


Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrencier istedikleri zaman email aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 2 2 4
Final sınavına hazırlık 2 2 4
Sunum hazırlama 5 2 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 5 2 10
Proje 2 13 26
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1355
ÖK.25355
ÖK.35
ÖK.455454
ÖK.555
ÖK.6555