DERS ADI

: Çini Ürünleri Konservasyonu I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 3005 Çini Ürünleri Konservasyonu I ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Eski Çini Onarımları
Eski Çini Onarımları
Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere, taşınmaz ve taşınabilir olarak gruplandırılan çini ürünlerinde özellikle mimari yüzeylerde bulunan çinilere yönelik koruma çalışmasında, çini eserlerin belgeleme ve restitüsyon çalışmalarında alan araştırması yapılarak proje hazırlama aşaması; fotoğraflama, hasar tespit plan çizimlerinin yapılması ayrıca koruma, koruma ilkeleri, koruma bilinci ve etiği konularında kuramsal bilgilendirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih değer taşıyan özellikle mimari yüzeylerde bulunan çiniler hakkında mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olarak belgeleme yapabilmesi
2   Mimari yapılarda yüzey süslemesi olarak kullanılan tarihi çinilerde koruma çalışması yapabilmek için teknik bilgi ve donanıma sahip olabilmesi,
3   Tarihi çinilerde belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi,
4   Mimari yüzeyleri kaplayan çini eserlerin malzeme ve üretim biçimi bakımından tanımlayabilmesi,
5   Form bütünlüğü sağlanan eserde eksik desen-kompozisyon tamamlama konularda mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmesi,
6   . Projelendirdiği çalışmayı etkin bir şekilde sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Koruma saklama ve koruma kültürü
3 Koruma kültürünün dünyadaki gelişimi ve uluslararası kuruluşlar
4 Koruma kültürünün Türkiyedeki gelişimi, Osman Hamdi bey ve döneminin koruma anlayışı
5 Cumhuriyet döneminde kültürel varlıkların korunması ve koruma ile ilgili temel kavramlar
6 Korumada belgelemenin önemi, proje seçimi
7 Belgeleme yöntemleri ve fotogrametri, proje çalışması araştırma çalışmaları
8 Çinilerin korunmasında temel ilkeler, proje çalışmasının tespit aşaması
9 Çinilerin korunmasında disiplinlerarası çalışmanın önemi, proje alan çalışması
10 Koruma uygulamalarında belgelemeye yönelik yapılan restitüsyon çalışmalarının önemi , seçilen yapıdaki çinilerin restitüsyon çalışmaları
11 Proje çalışması belgeleme çalışmalarına devam edilmesi
12 Seçilen yapıdaki çinilerin hasar tespit planlarının hazırlanması
13 Proje sunum, genel değerlendirme
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: AHUNBAY, Zeynep;Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57
MADRAN,Emre-ÖZGÖNÜL,Nimet; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,TMMBO Yayını,I.Baskı,2005
IŞIKHAN,Serap; Türkiye de Tarihi Yapılardaki Çinilerin Korunmasına İlişkin Yapılan Çalışmalar ve İzmir Milli Kütüphane ve Opera Binası Çinilerinin Koruma Projesi,İzmir 2008,S.152 (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi)
Yardımcı kaynaklar: AKIN,Nur; Osman Hamdi Bey Asar-ı Attika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine , Osman Hamdi Bey Dönemi Sempozyumu 17-18 Aralık 1992, Türk Tarih Vakfı Yayını,İst.1993
AYTAÇ, Mustafa; Eski Anıtların Korunması Konusunda Fotogrametrinin Rolü , Milliyet Dergisi, İst.1986
AYTAÇ, Mustafa; Abidelerin Korunması Konusunda Fotogrametri Uygulaması ,Röleve ve Restorasyon Dergisi, Sayı:4,1982, s.101

Diğer ders materyalleri:
Bilgisayar, barkovizyon

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste çini konservasyonu konusunda tanımlar genel olarak tekrar edildikten sonra, koruma kültürünün dünyadaki ve Türkiyede ki gelişimi üzerinde durularak, bu alanda hizmet veren belli başlı ulusal ve uluslararası kuruluşlar tanıtılacaktır. Ayrıca korumaya yönelik tarihi değer taşıyan çini kaplı mimari yapı örneği seçilerek araştırma yapılacak ve seçilen yapıdaki çinilerin belgeleme ( fotoğraf, hasar tespit planları ) çalışması yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 PR Proje
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında verilen konunun öğrenci tarafından yapılan araştırma ve belgeleme çalışmaları konularını da kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır. Proje konusunun uygulama çalışmasında bilgisayar destekli çizimlerle yapılan çinilerin belgeleme (fotoğraf ve hasar tespit planları) çalışması bir dosya içinde öğrenci tarafından sunumu yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler istedikleri zaman email aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 5 2 10
Vize sınavına hazırlık 2 2 4
Final sınavına hazırlık 2 2 4
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 5 2 10
Proje 13 2 26
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.14545
ÖK.254454
ÖK.3454
ÖK.45554
ÖK.555
ÖK.645