DERS ADI

: Özel Eğitim Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 5040 Özel Eğitim Uygulamaları ZORUNLU 0 4 0 7

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Zihinsel engelliler için varolan okullarda dönüştürülebilir sembol pekiştireç sistemini uygulayabilmek için gerekli tabloların hazırlanmasını; dönüştürülebilir sembol pekiştireç sisteminin sınıflarda üç hafta pekiştireçlerin geri alınmasına yer verilmeden uygulanmasını; sınıfa uygun olamayan davranışların bir hafta süre ile tekrar gözlenmesini; dönüştürülebilir sembol pekiştireç siteminin pekiştireçlerin geri alınmasına yer verilerek uygulanmasını; dönüştürülebilir sembol pekiştireç sisteminin geri çekilmesini kapsar. Ayrıca hayat bilgisi,matematik, dil eğitimi, resim-iş, müzik, beden eğitimi derslerinin her birinden bir konu için hazırlanan ders planlarını uygulayarak zihinsel engelli öğrencilerde amaç gerçekleştirmeyi kapsar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bir öğrenci için davranış değiştirme programını uygulayabilecektir. 1.a. Anektod kaydı tutar ve ABC kaydına dönüştürür. 1.b. Hedef davranış belirler. 1.c. Hedef davranışa ilişkin başlama düzeyi verisi toplar. 1.d. Başlama düzeyi verilerini grafiğe işler. 1.e. Dönem boyunca davranış değiştirme programını uygular. 1.f . Davranış değiştirme programının sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler.
2   2. Bir öğrenci için sosyal beceri öğretim programını uygulayabilecektir. 2.a. Belirlediği sosyal beceriye ilişkin başlama düzeyi verisi toplar. 2.b. Başlama düzeyi verilerini grafiğe işler. 2.c. Dönem boyunca sosyal beceri öğretim programını uygular. 2.d . Sosyal beceri öğretim programının sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler.
3   3. Bir öğrenci için kavram öğretim programını uygulayabilecektir. 3.a. Belirlediği kavrama ilişkin başlama düzeyi verisi toplar. 3.b. Başlama düzeyi verilerini grafiğe işler. 3.c. Dönem boyunca kavram öğretim programını uygular. 3.d . Kavram öğretim programının sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler.
4   4. Bir öğrenci için beceri öğretim programını uygulayabilecektir. 4.a. Belirlediği beceriye ilişkin başlama düzeyi verisi toplar. 4.b. Başlama düzeyi verilerini grafiğe işler. 4.c. Dönem boyunca beceri öğretim programını uygular. 4.d . Beceri öğretim programının sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler.
5   5. Hazırladığı ders planlarını grup ve birebir öğretim etkinliklerinde uygulayabilecektir. 5.a. Öğrencilerin dikkatini konuya çekerek etkili bir giriş yapar. 5.b. Konuyla ilgili eski bilgileri hatırlatarak tekrar yapar. 5.c. Belirlediği öğretim yöntemlerini kurallarına uygun biçimde kullanır. 5.d. Ders sonunda öğretim amaçlarına yönelik değerlendirme yapar ve sonuçlarını kaydeder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sınıfın haftalık ders programını edinerek uygulama dosyasına koyar. 2. Sınıfın öğrenci listesini edinerek uygulama dosyasına koyar. 3. Sınıfın yıllık ve ünite planlarını alarak inceler ve uygulama dosyasına koyar.
2 Pazartesi ve Salı günü yapılan günlük ders planlarından iki farklı dersin planını inceler ve uygulama dosyasına koyar. 2. Pazartesi ve Salı gününe ait incelemiş olduğu günlük planları Ben olsaydım nasıl yapardım şeklinde düşünür ve planladığı şeklini yazarak uygulama dosyasına koyar.
3 1. Öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda gelişim alanlarını (bilişsel-akademik, iletişim, sosyal, motor, özbakım, günlük yaşam, meslek, vb.) dikkate alarak en az iki öğrenci için tüm gelişim alanlarına ilişkin kaba değerlendirme formlarını doldurur.
4 1. Belirlediği davranış için program hazırlama yönergesindeki basamakları takip ederek davranış değiştirme programını hazırlar. 2. İkinci ve üçüncü haftada doldurduğu kaba değerlendirme formlarının tamamlanmış halini arkadaşlarıyla paylaşır. Arkadaşlarının doldurduğu kaba değerlendirme formlarını da edinerek dosyasına koyar.
5 1. Hazırladığı davranış değiştirme programının son düzeltmelerini yaparak uygulama danışmanından uygulamaya başlama onayını alır. 2. Belirlediği davranışa ilişkin öğrencinin başlama düzeyi verilerini toplamak için ard arda üç gün kayıt tutar ve grafiğini çizer.
6 1. Hazırladığı davranış değiştirme programının son düzeltmelerini yaparak uygulama danışmanından uygulamaya başlama onayını alır. 2. Belirlediği davranışa ilişkin öğrencinin başlama düzeyi verilerini toplamak için ard arda üç gün kayıt tutar ve grafiğini çizer.
7 1. Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. 2. Belirlediği sosyal beceride öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için ard arda üç gün kayıt tutar ve grafiğini çizer.
8 Ara Sınav
9 . Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. 2. Belirlediği sosyal beceride öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için ard arda üç gün kayıt tutar ve grafiğini çizer.
10 1. Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. 2. Belirlediği sosyal beceride öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için ard arda üç gün kayıt tutar ve grafiğini çizer
11 1. Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. 2. Belirlediği sosyal beceride öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için ard arda üç gün kayıt tutar ve grafiğini çizer.
12 Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işle
13 1. Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler
14 1. Hazırladığı davranış değiştirme programını uygulayarak, her gün yaptığı uygulama sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler
15 final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kırcaali-İftar, G. (2003). Otistik özellik gösteren çocuklara iletişim becerilerinin kazandırılması. İstanbul: YA-PA Yayın Pazarlama.
Kırcaali-İftar, G. ve Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Tekin-İftar, E. ve Kırcaali-İftar, G. (2004). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri (2.baskı). Ankara: Nobel Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Gözlem, Gösterme, Uygulama - Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS AraSınav
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu ARS * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

vize final bütünleme

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin devam zorunluluğu bulunmaktadır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

alev.girli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

çarşamba 12:00-14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.13324223
ÖK.23324223
ÖK.33324223
ÖK.43324223
ÖK.53324223