DERS ADI

: Kültürel Antropoloji ve Sinema I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FTS 3307 Kültürel Antropoloji ve Sinema I SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Film Tasarım ve Yazarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

UFUK TAMBAŞ

Dersi Alan Birimler

Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Çizgi Film ve Animasyon
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Film Tasarım ve Yazarlık

Dersin Amacı

Sanat toplumsal bir olgu olmasını mevcut zihniyete/kültüre borçludur. Yeryüzünde zihniyet/kültür kavramlarından bağımsız bir şekilde yaşayan bir toplum yoktur. Sanatsal alanlar geçmişten günümüz toplumsal zihniyet/kültürü en özgün ve doğru şekilde yansıtan kaynaklardır. Modern bir sanat olan kurmaca sinema bu saptamanın somut bir karşılığı olarak nitelendirilebilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Modern tüketim toplumları konusundaki en önemli, çağdaş eleştirel kuramlardan biri olan simülasyon kuramı hakkında bilgi toplayabilmesi
2   İçinde yaşadığı toplumun tarihine yeni bir perspektiften bakmaya başlayabilmesi
3   İçinde yaşadığı toplumun son 600 yıllık kültür/zihniyet tarihi hakkında bilgi sahibi olabilmesi
4   Simülasyon kuramı ile Osmanlı tarihi ve kültürü arasında değişik ilişkiler kurmaya başlayabilmesi
5   Armağan kültürünün değişik toplumlardaki varlığını gözlemleyebilmesi
6   Simülasyon kuramı çerçevesinde ve dışında sinema, televizyon ve daha genelinde tüm iletişim araçları

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Kültürel antropoloji ya da etnoloji hakkında genel bilgilendirme
2 2. Kültürel antropoloji ve toplumsal tarih ilişkisi.
3 3. Tarihte çift halka varsayımının açıklanması.
4 4. Kültürel antropoloji ve Osmanlı zihniyet/kültür yapısı.
5 5. Marcel Mauss un evrensel kuramı.
6 6. Osmanlı gelişme dönemi Anadolu sunda inançlar, büyü, kültür/zihniyet ilişkileri.
7 7. Osmanlı duraklama dönemi Anadolu sunda inançlar, büyü, kültür/zihniyet ilişkileri.
8 8. Osmanlı gelişme dönemi Anadolu sunda ekonomi, politika, toplum ve kültürü oluşturan zihniyet
9 9. Osmanlı duraklama dönemi Anadolu sunda ekonomi, politika, toplum ve kültürü oluşturan zihniyet.
10 10. Tasavvuf evreninde kültür ve sanatın yeri.
11 Zihniyetin/kültürün toplumsal tarih açıklamasında yol açtığı değişiklikler.
12 Armağan kuramı ve simülasyon kuramının toplumsal-kültürel tarih çözümlemesine katkıları.
13 Kültürel antropoloji ve kurmaca sinema ilişkileri.
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Adanır, Oğuz, Eski Dünyaya Yeni Bir Bakış,I-II-III Doğu Batı Yay, 2010, Ankara
Adanır, Oğuz, Baudrillard, Fikir Mimarları/Say Yayınları, 2010, İstanbul
Adanır, Oğuz, Sinemada Anlam ve Anlatım, Say Yayınları, 2012, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
Berkes N. Türkiye de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul
Ülgener S.F. İktisadi Çözülmenin Ahlâk Ve Zihniyet Dünyası-Çö¬zülme Devri İkt. Der Y. 1981, İstanbul
Ülgener S.F. Zihniyet Ve Din-İslâm, Tasavvuf Ve Çözülme Devri İkt. Ahlâkı, Der Y. 1981, İstanbul
Baudrillard Jean, Simülasyon ve Simülakrlar. Doğu Batı Yay, 2010, Ankara.
Adanır Oğuz, Simülasyon Kuramı Üstüne Notlar ve Söyleşiler, Hayal-et, 2008, İstanbul.
Turan Şerafettin, Türk Kültür Tarihi, Türk Kültüründen Türkiye Kültürüne ve Evrenselliğe, Bilgi Yayınevi, 1990, Ankara, 320 s. (İkinci basım Bilgi Yayınevi, 1994, Ankara,
Lévy-Bruhl Lucien, İlkel İnsanda Ruh Anlayışı, Doğu Batı Yay.,2006, Ankara.
Bloch Marc, Feodal Toplum, Doğu Batı Yay, 2005, Ankara

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Dersler evde, kütüphanede, vs hazırlanarak ve notlar alarak gelmeyi gerektirmekte
2. Öğrenciyi sınıfta gerek önceden hazırlanmış ödev ve sorular gerekse ders sırasında gerçekleştirilen soru yanıt şeklindeki tartışmalarla sorgulama, özgür düşünce üretimi ve yaratıcılık konusunda düşünme, bilginin yöntemli ve sistematik bir şekilde edinilme zorunluluğunu ve demokratik bilgi paylaşımını kavramaya itmek.
3. Derse belli bir donanım ve bilgi birikimiyle gelen öğrencinin doğru sorular sorduğu takdirde zaman içinde çok daha birikimli ve bilinçli bir birey olabileceğini anlaması beklenmektedir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Edinilen bilgi birikiminin yaratıcılığın, özgür ve sistemli düşüncenin en önemli unsurlarından biri olan sentezleme yeteneğini geliştirip geliştirmediğini belirlemek, öğrencinin bilgiyi ezberleyen ve onu yaratıcı ve özgür bir dille ifade edememesinin yani kolaycılığın önüne geçerek, kendine olan güveninin sergilemesini sağlayacak bir düzeye gelmesine katkıda bulunmak.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Oğuz Adanır, oguz.adanir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Ödev Hazırlama 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6