DERS ADI

: Türk Sinema Tarihi IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FTB 2128 Türk Sinema Tarihi IV ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Film Tasarımı ve Yönetmenliği Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SABİRE SOYTOK

Dersi Alan Birimler

Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Film Tasarım ve Yazarlık
Çizgi Film ve Animasyon
Film Tasarımı ve Yazarlığı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, içeriği ve bu dersi alan Film Tasarımı Öğrencilerine Türkiye Sinema Tarihi IV dersinin katkısı ile ilgili beklentiler aşağıdaki gibidir;
Bu dersi alan öğrenci;
1. Türkiye sinemasında özellikle 1994 sonrasında Yeni sinema döneminin önemli isimlerinin; (Nuri Bilge Ceylan, Reha Erdem,Ümit Ünal, Onur Ünlü, Yeşim Ustaoğlu sinema anlayışlarını filmleri üzerinden analiz etmek,
2. Yönetmenlerin filmlerini ve sinema dillerini çözümleyebilmek ve oluşan sinema anlayışlarının sinemamıza kattığı yenilikleri bilmek ve tanımak, bu yenilikler üzerinde yorum yapabilmelerini güçlendirmek,
3. yeni Türkiye sineması, Bağımsız sinema ya da sanat sineması olarak isimlendirilen bu dönemi, toplumsal kültürel ve ekonomik boyutlarıyla araştırmak,
4. Bu yönetmenleri sinemamıza kazandırdıkları yenilikleri bilmek ve tanımak bu dersin amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye sinemasında özellikle 1994 sonrasında Yeni dönemi başlatan yönetmenleri; (Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Reha Erdem,vb.) sinemalarını tanımlayabilmesi, filmlerini örneklendirebilme, sinema anlayışlarını ana hatlarıyla belirtebilmesi, kritik edebilmesi,
2   Yönetmenlerin sinema dillerini ve üslupları arasındaki farklılıkları açıklayabilmesi, farkı göstererek karşılaştırabilmesi,
3   Yönetmenlerin filmlerini yorumlayabilme ve çözümleyebilmesi, aradaki farkı göstererek karşılaştırabilmesi,
4   Yönetmenlerin sinema anlayışlarının, Türkiye sinemasına kattığı yenilikleri açıklayabilmesi ve karşılaştırabilmesi, yorumlayabilmesi ve çözümleyebilmesi,
5   yeni Türkiye sineması, Bağımsız sinema ya da sanat sineması olarak isimlendirilen bu dönemi, toplumsal kültürel ve ekonomik boyutlarıyla araştırmak,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin genel yöntemi üzerine bilgilendirme; sinema filmleri ve kitaplar konusunda literatür bilgilendirmesi genel hatlarıyla 2000 ler sinemasının kültürel ekonomik ve toplumsal değişimlerinin sinemamızıa nasıl şekildendirdiğini göstermek
2 Nuri Bilge Ceylan Sineması nın temel özelliklerini görüntü estetiği
3 Nuri bilge Ceylan filmi izlenecek
4 Nuri Bilge Ceylan Filmeri üzerinden görüntü estetiği çözümlemeleri
5 Reha Erdem sinemasında şiirsel sinema , ses ve mekan kullanımını örnek filmler üzerinden analiz etmek
6 Reha Erdem sinemasında ses ve mekan kullanımına örnek filmler üzerinden çözümlemek
7 Reha Erdem Filmi izlenecek
8 onur ünlü sinemasındaki absürd anlayışı
9 Onur Ünlü nün absürd anlayışını filmleri üzerinden analiz etmek
11 yeşim ustaoğlu sinemasında meteforlar
12 yeşim ustaoğlu filmi izlenecek
13 Yeşim ustaoğlu filmlerinde metefor kullanımı örnek filmler üzerinden açıklanacak
14 ümit ünal filmlerinin temel bileşenlerini yapıbozumcu sinema anlayışını
15 ümit ünal filmlerinin t yapıbozumcu sinema anlayışını örnek filmler üzerinden değerlendirmek,

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Türk ve Dünya Sineması Üzerine Sentezler Serpil Kırel
Kültürel Çalışmalar ve Sinema Serpil Kırel
2000 Sonrası Türk Sinemasına Eleştirel Bakış : Özgür Yılmazkol
Sinema Toplumbilimi Faruk Kalkan
On yönetmen ve Türk Sineması Ertekin Akpınar
Çağını Sorgulayan Sinema Ali Gevgilli
Türk Sineması Üzerine Yazılar Nilgün Abisel
Türk Sinemasına Yeni Bir Bakış: Yönetmen Sineması Nigar Pösteki
Yeşilçam Öykü sineması Serpil Kıral
Taşraya Bakmak Tanıl Bora

Yardımcı kaynaklar: Yeni Film Dergisi
Sine Cine Dergisi
Yeni İnsan Yeni Sinema Dergisi

Diğer ders materyalleri:
Filmler, Röportajlar,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Türkiye Sinemasının değişen yüzü olan Önemli yönetmenlerin sinema anlayışlarını ayırt edebilme ve yorumlayabilme ve karşılaştırmalı düşünme, analiz etme yeteneğinin kazanılması/kazandırılması.
Ders anlatımı, film çözümlemeleri, tartışma ve seminerler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + DKL * 0.10 +FN * 0.50
5 BUT Bütünleme
6 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 0

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5