DERS ADI

: MIDI ve Senkronizasyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MTA 2052 MIDI ve Senkronizasyon ZORUNLU 4 0 0 4

Dersi Veren Birim

Müzik Teknolojisi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CİHAN IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

İkili kod sistemiyle üretilmiş sayısal bir veri bankasını içeren MIDI protokolünün mesaj niteliğindeki her bir verisini ve bu verilerin temel müzik kavramları/müziksel davranışlarla ilişkisinin nasıl oluştuğunu gösterir veri oluşum/akış mimarisini öğrenerek MIDI uygulamalarının temelinde yatan MIDI kuramını anlamak. Günümüzde daha çok MIDI kullanılarak yapılan ve donanımlar arası eşgüdüm için şart olan senkronizasyonun kuramsal altyapısını ve yazılımlardaki kontrollerini öğrenmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   MIDI mesajları ve mimarisini öğrenmesi
2   Uygulamalarda MIDI mesaj denetimlerini yapabilmesi
3   Bir MIDI sistemi kurabilme veya var olan bir sistemi analiz edilebilme, sorunları çözümleyebilmesi
4   Senkronizasyona yönelik donanımlar arası ilişkiyi kurabilmesi
5   Bir ses sisteminde senkronizasyon bağlantılarını tasarlayabilme ve tüm sistemdeki senkron kontrollerini kurabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel süreç içinde MIDI
2 MIDI donanımlar ve bağlantıları
3 Veri Mimarisi
4 Mesajlar I: Kanal mesajları
5 Mesajlar II: Control Change Mesajı ve Ayrıntıları
6 Mesajlar: Sistem Mesajları
7 ARASINAV
8 Sistemlerde Senkronizasyonun Önemi ve SMPTE
9 MTC yapısı ve özellikleri
10 MMC yapısı ve özellikleri
11 Senkronizasyon bağlantıları ve yazılımlar üzerindeki denetimleri
12 MIDI Sistem Kurulumu ve Senkron Bağlantıları I (proje çizim)
13 MIDI Sistem Kurulumu ve Senkron Bağlantıları II (yazılım uygulama)
14 MIDI Tabanlı Güncel Diğer Uygulamalar (MIDI Çalgılar, Işık Sistemleri, Sorgulama Sistemleri vs.)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Serhat DURMAZ, MIDI, Dokuz Eylül Yayınları, 2000

Yardımcı kaynaklar:
David M. Huber, The MIDI Manuel, 3. Edition, Focal Press
Cihan Işıkhan, "Eşgüdüm (senkronizasyon)", Sound Dergisi, İstanbul, Sayı 4, s. 48-51, 2009
Cihan Işıkhan, "Eşgüdüm (senkronizasyon) ve MMC Yapısı", Sound Dergisi, İstanbul, Sayı 3, s. 48-51, 2009
Cihan Işıkhan, "Eşgüdüm (senkronizasyon) ve MIDI Time Code", Sound Dergisi, İstanbul, Sayı 2, s. 48-51, 2009

Diğer ders materyalleri:
KorgO1W/FD Implementation Card

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders öncesi konu hakkında ön araştırma. Konu anlatımı ve örneklemeler. MIDI mesajları için gerektiğinde; senkronizasyon için tüm anlatım sürecinde stüdyoda ses sistemi ve yazılımları üzerinde kontrol denetimleri.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İkili sayı sistemine dayalı MIDI mesajları veri kütüphanesinin tam olarak öğrenilmesi esastır. Bu nedenle ders içinde sık sık sayısal verilerin protokol kapsamında akış üzerindeki çözümlemeleri yapılacaktır. Bu çözümlemeler yoklama sınavıyla değerlendirilecek, ara sınavda mesaj kümelerinin bütünü sorgulanacaktır. Mesajlardan hareketle ayrı bir fonksiyon olarak ortaya çıkan senkronizasyon amaçlı veri kümeleri ise ses sistemi bütünü içinde işlenerek bu verilerin ses yazılımlarındaki kontrolleri ve geçmiş tüm konular dersin final sınavında yazılı olarak değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler bir defa verilecek araya kadar derse alınmaz. Ara sonrası gelenler yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cihan.isikhan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İletişim bilgisi kanallarıyla her zaman...

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 2 2 4
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 2 2
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 10 1 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.13533355131
ÖK.2553355131
ÖK.3531
ÖK.4531
ÖK.553551