DERS ADI

: 20.Y.Y.Ortadoğu Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 6062 20.Y.Y.Ortadoğu Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Amacı

Ortadoğu'da yaşanan gelişmeleri kavramsal ve tarihsel çerçevede incelemek ve güncel
durumunu, mevcut sorunları bağlamında ortaya koymak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ortadoğu bölgesini tanıyabilme ve dünya siyasetindeki yerini görebilme
2   Ortadoğu bölgesindeki sosyo-ekonomik ve kültürel yapıyı kavrayabilme
3   20. yüzyılın başından günümüze kadarki süreçte Ortadoğu'da yaşanan gelişmeleri
4   Küresel güçlerin Ortadoğu politikalarını mukayese edebilme
5   Türkiye'nin Ortadoğu politikasını kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ortadoğu'nun Politik, Ekonomik ve Sosyal Yapısı
2 Ortadoğu'daki Siyasi Yapı
3 Bölgedeki Temel Sorunlar I: İsrail-Filistin
4 Bölgedeki Temel Sorunlar II: Lübnan
5 Bölgedeki Temel Sorunlar III: Suriye
6 Bölgedeki Temel Sorunlar IV: Irak
7 Bölgedeki Temel Sorunlar V: Köktencilik ve Terörizm
8 Ara Sınav
9 Bölgedeki Temel Sorunlar VI: Petrol
10 Büyük Güçlerin Ortadoğu Politikaları I: ABD ve AB
11 Büyük Güçlerin Ortadoğu Politikaları II: Rusya ve Çin
12 Türkiye'nin Ortadoğu Politikasının Tarihsel Gelişimi
13 Türkiye'nin Ortadoğu Politikasını Etkileyen Faktörler
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Arı, Tayyar, Geçmişten Günümüze Ortadoğu, Alfa, İstanbul, 2004.
Cleveland, William, Modern Ortadoğu Tarihi, Agora Kitaplığı, 2008.
Davidson, Lawrence & Goldschmidt, Arthur, Kısa Ortadoğu Tarihi, Doruk Yay., 2011.
Hourani, Albert, Avrupa ve Ortadoğu, Yöneliş Yay., 2001.
Hourani, Albert, Arap Halklarının Tarihi, İletişim Yay., 2009.
Said, Edward, Oryantalizm, İrfan Yayınevi, 1998.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Haftalık konuların, öğrencilerin önceden yaptığı okumalar ışığında, öğretim elemanı
tarafından yeniden özetlendikten sonra birlikte değerlendrilmesi ve ayrıca (mümkün
olduğunca) dönem içinde öğrencilerin seçtikleri bir konuda kısa sunum yapmalarının
teşviki

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Fevzi ÇAKMAK
fevzi.cakmak@deu.edu.tr
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi Buca İzmir
0 232 301 79 36

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her çarşamba 13:30-16:30 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.14
ÖK.23
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.55