DERS ADI

: Çalgı Bilgisi: Türk Müziği Çalgıları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZS 3002 Çalgı Bilgisi: Türk Müziği Çalgıları SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SERHAT DURMAZ

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

Çalgıların ses üretme biçimleri, çalış gibi özellikleri ile tınısal karakteristiklerini yerleştirilmek, ilk duyuşta tanıma, ilk görüşte (fiziksel) analiz etme, çalgısal grupları ayırt edip birlikte algılama ve yorumlayabilme yeteneklerini kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk müziği çalgılarını fiziksel, tınısal, akustik ve çalış stilleri açısından tanıması,
2   Yaygın kullanılan çalgısal grupların tınısal farklılıklarını, özelliklerini kavrayabilmesi,
3   Türk müziğinde kullanılan çalgıları fiziksel, tınısal, akustik ve çalış stilleri açısından tanıması,
4   Çalgısal oturtumları kavrayıp analiz edebilmesi,
5   Çalgıların fiziksel gelişimi ile ilgili temel bilgilere hakim olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk müziği çalgıları Tarihsel değişimi açısından
2 Türk müzik türlerine göre çalgı kullanımları Pratikteki tercihler, yeğlenen çalgı grupları
3 Çalgı ve oturtum uygulamaları Oturtum trendleri, yaygın uygulamalar
4 Ezgi çalgıları; ney, ud, tambur, kanun, klasik kemençe vb. Tarihsel, fiziksel, akustik spektrumlar
5 Ezgi çalgıları; kaval, sipsi, zurna, mey, bağlama, cura, kabak vb. Tarihsel, fiziksel, akustik spektrumlar
6 Ritm çalgıları; kudüm, bendir, zilli tef vb. Tarihsel, fiziksel, akustik spektrumlar
7 Ritm çalgıları; koltuk davulu, tef, darbuka, kaşık vb. Tarihsel, fiziksel, akustik spektrumlar
8 Arasınav
9 Çalgısal repertuvar örnekleri üzerine Dinleme örnekleri; dinleyerek analiz etme ölçütleri (dönem ödevi verilecektir)
10 Çalgısal repertuvar örnekleri üzerine Kayıtlar açısından değerlendirmeler, teknik özelliklerini saptama yöntemeri
11 Performans örnekleri üzerinde etütler Popüler müzik
12 Performans örnekleri üzerinde etütler Halk müziği (Ödevler için son teslim günü)
13 Performans örnekleri üzerinde etütler Sanat müziği
14 Ödev değerlendirmeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:
Gazimihal, M.Ragıp; Türk Nefesli Çalgıları; Kültür Bakanlığı, Milli Folklor Araştırma Dairesi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1975
Gazimihal, M.Ragıp; Türk Vurmalı Çalgıları; Kültür Bakanlığı, Milli Folklor Araştırma Dairesi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1975
Gazimihal, M.Ragıp; Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız; Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1975
Sanal, Haydar; Mehter Musikisi, Milli Eğitim Basımevi, 1964
Picken, Laurence Ernest Rowland; Folk Musical Instruments of Turkey, Oxford University Press, London, 1975

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere aktif katılım, gün içindeki etkinlikler, grup etkinliklerindeki performanslar, etkin katılımlar o öğrencinin dönem sonu notunda derse katılım olarak hesaplanır. Her ders ve her öğrenci için günlük başarı notları alınır. Bu notlar dönem sonunda başarı eğrisi oluşturacak biçimde düzenlenerek değerlendirmeye alınır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Derslere aktif katılım, gün içindeki etkinlikler, grup etkinliklerindeki performanslar, etkin katılımlar o öğrencinin dönem sonu notunda derse katılım olarak hesaplanır. Her ders ve her öğrenci için günlük başarı notları alınır. Bu notlar dönem sonunda başarı eğrisi oluşturacak biçimde düzenlenerek değerlendirmeye alınır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav ve final sınavları 100 üzerinden değerlendirmeye alınır, hangi sorunun hangi nota karşılık geldiği soru kağıdında açıkça belirtilir. Her öğrenci dönem içinde en az bir kez sunuma dayalı çalışma yapar. Ödev ve sunumlar için iki hafta hazırlanma süresi verilir; bu süre sonunda teslim edilmeyen çalışma başarısız sayılır; değerlendirme yüzdesi de sıfır alınır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam, aktif katılım, problem çözme, grup rolleri, uygulamalara aktif katılım ve neticeleri değerlendirme becerileri ile tüm bunların dışa dönük/aktif biçimde yerine getirilmesi temel koşullardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serhat.durmaz@deu.edu.tr
0532-470 9770

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı (saat 10.00-12.00)
Perşembe (13.00-15.00)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Sunum hazırlama 1 10 10
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Final sınavı 1 2 2
Vize sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1311313
ÖK.2311313
ÖK.3311313
ÖK.4311313
ÖK.5311313