DERS ADI

: Caz Müziğinde Akımlar ve Türler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZS 4003 Caz Müziğinde Akımlar ve Türler SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYKUT BARIŞ ÇEREZCİOĞLU

Dersi Alan Birimler

Grafik
Aksesuar Tasarımı
Müzik Bilimleri
Grafik Resimleme ve Baskı
Müzikoloji
Tekstil Tasarımı
Tekstil
Moda Giyim Tasarımı
Grafik Tasarımı
Müzik Teknolojisi
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Caz müzik pratiklerinin kültürel, biçemsel ve teknik özelliklerini ana hatlarıyla tanımak, bu pratiklere ilişkin tarihsel bilgileri edinmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Caz müziğin tarihsel gelişimindeki önemli uğrakları belirleyebilmesi,
2   Caz müziğin içinde yer alan üslupları ve icra biçimlerini tanımlayabilmesi,
3   Caz müziğin armonik ve icraya dayalı özelliklerini, caz tarihinin dönemsel özellikleri çerçevesinde değerlendirebilmesi,
4   Caz müziğin (Groove, laid-back, blue note, chorus, poliritim, senkop, turn arround gibi) kendine ait terimlerini tanımlayabilmesi
5   Caz müziğin önemli müzisyenlerinin türe katkılarını belirleyebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Caz müziğin kökeni.
2 Siyah orkestraları, minstreller ve Blues
3 Blues ve Boogieler.
4 1900 lerde New Orleans.
5 1910'lar ve 1920'lerde Dixieland ve Chicago.
6 1930'lar; Swing (terim ve yapısal özellikler).
7 1940'lar; Bebop.
8 1950 ler; Cool ve Hard Bop (terim ve yapısal özellikler).
9 1950'ler; Free (terim ve yapısal özellikler).
10 Ara Sınav.
11 1960'lar ve 1970'ler; Latin Caz, Post-bop (yapısal özellikler).
12 1960'lar ve 1970'ler; Funk, Caz da Soul Etkisi.
13 1970'lerde Avrupa Cazı ve ECM soundu.
14 1980'ler ve 90'lar, geleneksel üsluplar, Deneysel Caz, Smooth Caz, Acid Caz, Nu Caz.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Berendt, Joachim E. (2003). Caz Kitabı: Ragtime'dan Fusion ve Sonrasına, (çev: Neşe Ozan), İstanbul: Ayrıntı yayınları
Yardımcı kaynaklar:
Bellest Christian&Malcon, Lucien (2005). Caz, (çev: Esra Okutan), İstanbul: Dost Kitabevi.
Bergerot, Franck (2004). Tarih Boyunca Caz: Gelenek, Stiller, Sahne Arkası, Kişiler, (çev: İsmail Yerguz), İstanbul: Dost yayınları.
Finkelstein, Sidney (2009). Bir Halkın Müziği Caz, (çev: M. Halim Spatar), İstanbul: Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
Sermet, Cüneyt (1999). Cazın İçinden, İstanbul: Pan Yayıncılık.

Diğer ders materyalleri:
Her bir haftanın konusu için seçilmiş işitsel örnekler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler:
Ders anlatımı, ele alınan biçemin müziksel özelliklerinin tanımlanması, işitsel örneklerle pekiştirilmesi, armonik özelliklerinin belirlenmesi gibi doğrudan müziğe ilişkin anlatımın yanı sıra, bunu destekleyecek tarihsel perspektife ilişkin malumatların da aktarılmasıyla yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + DKL * 0.10 +FN * 0.50
5 BUT Bütünleme
6 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %90'nını yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav dönem boyunca sınıfta işlenen konuları ve bu konular çerçevesinde dinlemesi yapılmış olan işitsel örnekleri içerecektir. Sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopya girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 - 412 92 08
e-posta: ali.gedik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.30-16.00
Cuma: 13.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 79

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1311
ÖK.211121
ÖK.313333325
ÖK.43533
ÖK.512