DERS ADI

: Çoksesli Yazı Bilgisi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZK 2005 Çoksesli Yazı Bilgisi I ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ELİF TEKİN GÜRGEN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzik Teknolojisi
Müzikoloji

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilere çoksesli müziğe ait dört partili koro yazısı kullanarak, temel ve yan dereceler üzerinde üç sesli akor kurabilme ve yazabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   . Dört partili koro yazısına ait temel kuralları yazılı olarak uygulayabilmesi,
2   Majör ve minör tonaliteler ile bunlara ait temel ve yan dereceleri ayırt edebilmesi,
3   Herhangi bir tonalitenin I, II, IV, V ve VI. derecesi üzerine kök durumunda üç sesli akor kurarak, dört partili olarak yazabilmesi,
4   Çoksesli yazılmış basit piyano parçalarını akorsal açıdan analiz edebilmesi,
5   Şifreli Bas üzerinde armonik realizasyon uygulayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Çoksesli Yazı Kavramı Dersin amacı, gerekliliği ve kazanımları açıklanarak, çoksesli yazı kavramı üzerinde durulacaktır.
2 Tonaliteler: Majör ve minör Tonalite kavramı anlatılarak, majör ve minör tonaliteler açıklanacaktır.
3 Diyezli Majör Tonaliteler Diyezli ve bemollü tonaliteler ile aralarındaki farklar ele alınacak, diyezli majör tonaliteler sol ve fa anahtarı kullanılarak yazılacaktır.
4 Bemollü Majör Tonaliteler Bemollü majör tonaliteler sol ve fa anahtarı kullanılarak yazılacaktır.
5 Diyezli Minör Tonaliteler Diyezli minör tonaliteler içerisinde yeden sesi kullanımı ve yazımı hakkında yazılı ve sözlü uygulamalar yapılarak, diyezli minör tonaliteler, sol ve fa anahtarı kullanılarak yazılacaktır.
6 Bemollü Minör Tonaliteler Bemollü minör tonaliteler içerisinde yeden sesi kullanımı ve yazımı hakkında yazılı ve sözlü uygulamalar yapılarak, diyezli minör tonaliteler, sol ve fa anahtarı kullanılarak yazılacaktır.
7 Kök Durumunda Üç Sesli Akor Yapıları Majör, minör, artık ve eksik akor yapıları tanımlanarak, aralarındaki farklılıklar ele alınacaktır. Herhangi bir nota üzerine, kök durumunda üç sesli, majör ve minör akor kurma uygulamaları yapılacaktır.
8 Tonalite İçerisindeki Derece Kavramı: Temel ve Yan Dereceler Tonalitelere ait seslerin derecelerini temel ve yan dereceler olarak tanımlama yöntemleri açıklanacak ve çeşitli majör, minör tonaliteler üzerinde yazılı örneklendirmeler yapılacaktır.
9 Dört Partili Koro Yazısı Koro yazısındaki dört partinin isimleri ve ses sınırlarının tanımlanması yapılarak iki dizek üzerine yazım kuralları üzerinde durulacaktır.
10 Dört Partili Yazıda I, IV, V. Temel Derece Akorları Çeşitli tonalitelerde I, IV, V. Derece akorlarının dört partili olarak yazılması ele alınacaktır.
11 Dört Partili Yazıda II, VI. Yan Derece Akorları Çeşitli tonalitelerde II, VI. Yan derece akorlarının dört partili olarak yazılması ele alınacaktır.
12 Akor/Fonksiyon Analizi Klasik dönem basit piyano parçaları üzerinde, akor analizi yapabilme yöntemleri ele alınarak, örnekler üzerinde analiz yapılacaktır.
13 Dört Partili Akor Yazma Çalışmaları Tonalitelere ait çeşitli dereceler üzerine kök durumunda üç sesli akor kurarak, dört parti halinde yazma çalışmaları yapılacaktır.
14 Arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Kostka, Stefan ve Payne, Dorothy. 2008. Tonal Harmony (Tonal Armoni), ABD: McGraw-Hill

Yardımcı kaynaklar:
Cangal, Nurhan. 2010. Armoni, Ankara: Arkadaş Yayınları
Kostka, Stefan ve Payne, Dorothy. 2008. Workbook for Tonal Harmony (Tonal Armoni Çalışma Kitabı), ABD: McGraw-Hill

Diğer ders materyalleri:
Öğretim Elemanının hazırladığı çalışma ve sunumlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımı, çoksesli yazı bilgisi ile ilgili kurallar ve yöntemlerin öğretim elemanının dizekli sınıf tahtası üzerine yazdığı örneklendirmeler yolu ile sınıf ortamında her bir öğrencinin sırayla çeşitlendireceği uygulamalar ile yapılır.
Ödevler
Ödevler, derste uygulanan her konu ile ilgili, öğrencinin bir sonraki derse kadar konuyu pekiştirmesi için hazırlaması gereken öğretim elemanının verdiği yazılı uygulamalardan oluşur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %100 ünü bu yazılı sınavlardan elde edecektir. Sorular, sınıfta işlenen konuları içerecektir. Öğrenciler, soruları her sınav sırasında öğretim elemanı tarafından dağıtılacak kâğıtlar üzerine cevaplayacaklardır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi ve uygulama temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ebru.guner@deu.edu.tr
232 4129550

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe:14.00-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 5 3 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5