DERS ADI

: Tipografiye Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRF 1002 Tipografiye Giriş ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Grafik Sanatlar Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

BETÜL USLU ÖZKAN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Görsel İletişim Tasarımı
Grafik Sanatlar
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Amacı

Grafik Tasarımın temel öğelerinden olan tipografiye giriş yapmak ve daha sonraki dönemlerde devam edecek olan tipografi dersleri için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. Temel Tasarım derslerinde öğrenilen temel tasarım öğelerinin (perspektif, kompozisyon, mekan, denge, ritim, oran-orantı, hareket, zıtlıklar vb.) tipografik düzenlemelere nasıl uygulanacağı üzerinde durulur. Ayrıca yazı karakterlerinin temel sınıflandırılması (Sans Serif ve Serif), Geometrik alt yapılarına göre sınıflandırılması (Humanist, Transitional, Geometric), Başlık, Alt Başlık, Açıklama Metni, Gövde metni gibi yapıların kavranması, Paragraf Sistemleri, Dul, Yetim, Cüce, Nehir ve Göl gibi tipografik terimlerin öğrenilmesi, gibi konuların yanı sıra yazı karakteri seçimi, yazı karakterinin rengi, ölçüsü, "x" yüksekliğinin tasarımdaki etkisi gibi temel konular işlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarımın temel öğelerini tipografik tasarımlarla birlikte kullanabilmesi
2   Yazı karakterlerinin temel sınıflandırılmasını (Sans Serif ve Serif), Geometrik alt yapılarına göre sınıflandırılmasını (Humanist, Transitional, Geometric) kavraması ve bu farklılıkların tasarım fikrini görsele dönüştürmede anlatılmak istenenle birebir örtüştüğünün bilincine varması
3   Başlık, Alt Başlık, Açıklama Metni, Gövde metni gibi yapıları kavranması, Paragraf Sistemleri, Dul, Yetim, Cüce, Nehir ve Göl gibi tipografik terimleri öğrenmesi, yazı karakteri seçimi, yazı karakterinin rengi, ölçüsü, "x" yüksekliğinin tasarımdaki etkisi gibi temel konulara hakim olması
4   Verilen Projelere edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı çözüm üretebilmesi
5   Malzeme bilgisi ve kullanma becerisine hakim olması ve pratikte gösterebilmesi
6   Adobe Illustrator programında metin oluşturma, düzenleme konularında yetkin olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta: Öğrencilerle tanışma. Dersin amacının, içeriğinin ve işleyişinin öğrencilerle paylaşılması. Projelerden bahsedilmesi ve ders için gerekli olan malzemelerin belirtilmesi.
2 2. Hafta: Konu anlatımı yapılır ve Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 1. Proje
3 3. Hafta: 1. Proje için yapılmış çalışmalara bakılır. 2. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 2. Proje
4 4. Hafta: 2. Proje için yapılmış çalışmalara bakılır. 3. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 3. Proje:
5 5. Hafta: 3. Proje için yapılmış çalışmalara bakılır. 4. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 4. Proje
6 6. Hafta: 4. Proje çalışmaları değerlendirilir. 4. Proje
7 7. Hafta: 1., 2. 3. ve 4. Projelerin çalışmaları değerlendirilir. Eksikler ve yanlışlar belirlenir. 1., 2. 3. ve 4. Projeler değerlendirilir.
8 8. Hafta: 5. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 5. Proje
9 9. Hafta: 5. Proje çalışmaları değerlendirilir. Eksik ve yanlışlar düzeltilmesi için verilir. 5. Proje
10 10. Hafta: 5. Proje düzeltmelerine bakılır. 6. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 6. Proje
11 11. Hafta: 6. Proje çalışmaları değerlendirilir. Eksik ve yanlışlar düzeltilmesi için verilir. 6. Proje
12 12. Hafta: 6. Proje düzeltmelerine bakılır. 7. Proje verilir. Projeyle ilgili örnek görseller üzerinden konu anlatımı yapılır. Eskiz çalışmalarına başlanır. 7. Proje
13 13. Hafta: 7. Proje çalışmaları değerlendirilir. Eksik ve yanlışlar düzeltilmesi için verilir. 7. Proje
14 14. Hafta: 1., 2., 3., 4., 5., 6. ve 7. Projelerin çalışmaları değerlendirilir. Eksikler ve yanlışlar belirlenir. Tüm Projeler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

PIPES, A., Foundations of Art and Design, Laurence King Publishing
LUPTON, E. and Cole Phillips, J., Graphic Design: The New Basics, Princeton Architectural Press, New York and Maryland Institute College of Art, Baltimore
BECER, E., Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi Yayınları, 2007, Ankara
HILLNER, M., Basic Typography 01: Virtual Typography, AVA Publishing, Switzerland
AMARA, T. (2006). Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design, Rockport Publishers.
CRAIG, J. (2006). Designing with Type: The Essential Guide to Typography, Watson-Guptill.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 JD JüriDeğerlendirmesi
3 BSN Başarı Notu PR * 0.40 + JD * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü
Tel: 0505 525 14 12
e-mail: betulusluozkan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ders dışı görüşme (eskiz, fikir vb.) 12 0,5 6
Sunum hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 109

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6