DERS ADI

: Türk Heykeli

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HYS 4001 Türk Heykeli SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Heykel Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÖKCEN ERGÜR

Dersi Alan Birimler

Heykel

Dersin Amacı

Türk Heykel Sanatı ve Sanat Pazarı kapsamında Cumhuriyet öncesi döneme kadar heykel sanatının değişen kültür içersinde var olma koşullarını belirleyerek hakkında bilgilenme, temel kavramları anlama, çözümleme ve değerlendirme yetilerini kazanma.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Sanatının, Cumhuriyet öncesi döneme kadar geçirdiği süreci tarif edebilmesi
2   Türk Kültürü nde plastik sanatların niteliklerini etkileyen faktörleri tarihsel süreçte çözümleyebilmesi
3   Heykel sanatının, Cumhuriyet öncesi dönemde Türk kültür değerleriyle ilişkisini tanımlayabilmesi
4   Türk toplumunda batılılaşma süreci içersinde plastik sanatların durumunu tarif edebilmesi
5   Sanat eğitimi veren okulların kurulma sürecini ve bu alanda öncülük eden heykel sanatçılarını anlatabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin kapsamı, sınırları kaynakça tanıtımı Ders Anlatımı
2 Türk kültürü tanımları ve genel tarih tezleri Ders Anlatımı
3 Türk Kültürü nün İslamiyet ile tanışması, İslamiyetin plastik sanatlar karşısındaki tutumu. Temel kavramlar Ders Anlatımı
4 Anadoluya göç olgusu çerçevesinde İslamiyetin kabulü ve Türk toplumunun kültür sentezleri içersinde plastik sanatlar. Temel kavramlar Ders Anlatımı
5 Anadoluya göç olgusu çerçevesinde İslamiyet in kabulü ve Türk toplumunun kültür sentezleri içersinde plastik sanatlar. Temel kavramlar Ders Anlatımı
6 Selçuklu sanatı içersinde resim ve heykelin yeri Ders Anlatımı
7 Osmanlı kültürü ve plastik sanatlara karşı tutumu Ders Anlatımı
8 Arasınav
9 Lale Devri kültürel değişim ve ıslahat çabaları Ders Anlatımı
10 18.yy Batılılaşma olgusu okullaşma çabaları ve sanat dersleri sanat ortamı Ders Anlatımı
11 19.yy Batılılaşma süreci içersinde sanat ortamı Ders Anlatımı
12 Batılı sanat kurumlarının kökeni sanat ortamı ve dönem Osmanlı sanat ortamıyla ile karşılaştırılması Ders Anlatımı
13 Abdülaziz ve ilk heykel, saray sergilerinin açılması. Sanayi-i Nefise nin Kurulması ve heykel sanatçıları Ders Anlatımı
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
KUBAN, Doğan, Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991

Yardımcı kaynaklar:

YÜCEL, Erdem, İslam Öncesi Türk Sanatı, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2000
ÖDEKAN, Ayla-HASSAN, Ümit-BERKTAY, Halil, Türkiye Tarihi-I, İstanbul, Cem Yayınları, 1990
KUBAN, Doğan, Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991
AKŞİN, Sina-KUNT, Metin-ÖDEKAN Ayla, TOPRAK, Zafer- YURDAYDIN, G. Hüseyin, Türkiye Tarihi-II, İstanbul, Cem Yayınları, 1993
EYUBOĞLU, ismet Zeki, Anadolu Uygarlığı, Der Yayınları, İstanbul, 1981
AKŞİN, Sina-KUNT, Metin-ÖDEKAN Ayla, TOPRAK, Zafer- YURDAYDIN, G. Hüseyin, Türkiye Tarihi-III, İstanbul, Cem Yayınları, 1
ROUX, Jean Paul, Türklerin ve Moğolların Eski Dini, Çeviren: Prof.Dr. Aykut Kazancıgil, İşaret Yayınları, İstanbul, 1994
ÖZKEÇECİ, İlhan, Zamanı Aşanlar, HMS Grup Sanat Dizisi, İstanbul, 2004
ÖZKEÇECİ, İlhan, Doğu Işığı, HMS Grup Sanat Dizisi, İstanbul, 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Önceden Açıklanan ders planı doğrultusunda öğrenciler her ders öncesi tavsiye edilen kaynaklardan konulara hazırlanarak geleceklerdir.
Ders anlatımı konuya dair görsel malzemeler eşliğinde yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler ders planında belirilen konuları açıklanan kaynakçadan yararlanarak araştıracaklardır. Ara sınav ve final sınavında sorulan sorulara verdikleri cevapların yeterlilikleri değerlendirilecek, ayrıca devamlılık ve ders sırasındaki performansları da değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavında başarılı olmak
Derse hazırlıklı gelmek ve ders sırasındaki performansları dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ara sınav ve final sınavında başarılı olunmalıdır
Derse hazırlıklı gelmek ve anlatıma katılma izlenerek değerlendirilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gokcennergurr@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 48

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15355551
ÖK.253535531
ÖK.353513511
ÖK.453555511
ÖK.553555531