DERS ADI

: Tıbbi Laboratuvar Standardı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SKA 5075 Tıbbi Laboratuvar Standardı I SEÇMELİ 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. VAHİDE BAYRAKAL

Dersi Alan Birimler

Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tıbbi laboratuvarlar tarafından kendi kalite yönetim düzenlerinin geliştirilmesi, yetkinliklerinin değerlendirilmesi ve akreditasyon kuruluşları tarafından tıbbi laboratuvarların yetkinliklerinin doğrulanması ve tanınmasında kullanılmasının öğrenilmesini amaçlar,

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   . Bilgi: Tıbbi Laboratuar Standartı kavramını tanıması ve daha sonra hatırlaması istenir
2   Kavrama: Tıbbi Laboratuar Standartı kavramını kendi kelimeleri ile ifade edebilmesi beklenir
3   Uygulama: Tıbbi Laboratuar Standartı kavramı ile ilgili bilgilerini kullanarak farklı problemleri çözmeleri beklenir
4   Analiz: Tıbbi Laboratuar Standartı kavramının nedenlerini ifade etmeleri; sonuçlarını ve genellemelerini görmeleri; bunları destekleyen ve ret eden kanıtları görmeleri beklenir
5   Sentez: Tıbbi Laboratuar Standartı kavramının sentezinde öğrencinin gerekli bilgiyi tam olarak bilmesi beklenir ve tesadüfen tahminler yapılmasına izin verilmez, öğrencinin de tam olarak sahip olduğu bilgilerle yaratıcı cevaplar vermesi beklenir
6   Değerlendirme: Tıbbi Laboratuar Standartı kavramının değerlendirilmesinde öğrencinin kendi bilgi ve düşüncelerini kullanarak, cevap işlem yöntem sonuç hakkında karar vermesi ve verdiği bu kararları savunabilmesi beklenir si ve verdiği bu kararları savunabilmesi beklenir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Standartın Kapsamı, Gerekliliği
2 Akreditasyon
3 Ölçme, Ölçme Doğruluğu, Biyolojik Referans Aralığı
4 Analiz, Laboratuar Kapasitesi, Laboratuar Yöneticisinin Görev ve Sorumlulukları
5 Laboratuar Yönetimi
6 Örneklem Analizleri (Grup sunumları)
7 Ara Sınav
8 Tıbbi Laboratuar Yönetimi
9 Analiz sonrası işlemler, Analiz öncesi işlemler
10 Birincil Numune, Numune, Nicelik
11 Kalite Yönetim Sistemi ve Başvuru Laboratuvarı
12 İzlenebilirlik
13 Ölçme Doğruluğunun Sorgulanma Kriterleri, Ölçme Belirsizliği
14 Örneklem Analizleri (Grup sunumları)
15 TS EN 15189 in diğer standartlar ile karşılaştırılması
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Ders Notları.
www.iso.org
Yardımcı kaynaklar:
www.who.org
www.turkak.org.tr
www.tse.org.tr
1. Nihat KÖLÜK, İrfan DİLSİZ, Cafer S. KARTAL. Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, 6. Baskı 2011.
2. Prof. Dr. Canan ÇETİN. Toplam Kalite Yönetimi: İlke, Süreç, Uygulama. Beta Yayıncılık. İSTANBUL, 3. Baskı 2010.
3. Dr. Özlem YILDIRIM: Sağlık Kuruluşlarında İnsan Faktörü Mühendisliğinin önemi ve Hasta Güvenliği Alanında Uygulama Örnekleri. Beta Yayıncılık. İSTANBUL, 1. Baskı 2012
4. Edt: Prof. Dr. Nilgün SARP, Av. Cahid DOĞAN. III. Sağlık Hakkı ve Sağlık Hukuku Sempozyumu. 25- 26 Nisan 2011. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Lefke Avrupa Üniversitesi. Adalet Yayınevi, 2012-08-13

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, soru- cevap, örneklem analizi, grup çalışması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. İki not arasındaki sınırda olan notlar için grup çalışmasına katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.
2. Örneklem analizi bir grup çalışması şeklinde yapılacaktır. Grup içi görev dağılımı ve her grup üyesinin katılımını eşit ölçüde sağlamak grubun sorumluluğundadır. Örneklem analizinin notlandırılması; öğretim üyesi ve tüm öğrenciler tarafından dönem sonunda açıklanmak üzere yapılacaktır..
3. Örneklem analizi, alan araştırmaları ve sunumları, konunun net bir şekilde ifade edilmiş olması, ilgili standarta dayanarak yapılan tartışmanın ve tespitlerin özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği ve sunum işleyişi- zamanlaması gibi sunum mekanikleri ve görsellerin uyumu üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

vbayrakal@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

mesai saatleri içinde haftaiçi hergün

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15433454345
ÖK.25433454345
ÖK.35435454345
ÖK.45435444545
ÖK.55455344555
ÖK.65555344555