DERS ADI

: Küreselleşme ve Türk Eğitim Sistemi Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EYD 6020 Küreselleşme ve Türk Eğitim Sistemi Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ALİ AKSU

Dersi Alan Birimler

Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Doktora

Dersin Amacı

Öğrenciler bu derste küreselleşme olgusu ile ilgili ekonomik, siyasi ve sosyal olguları, ilgili kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlayacaklar ve onları doğru olarak kullanacaklardır. Öğrenciler Türkiye nin eğitim sorunlarını görebilecekler onlara uygun çözümler önerebileceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yeni koşulların eğitim sistemlerine getirdiği olumlu olumsuz etkileri görebilme
2   Eğitim sisteminin yeni misyon ve görevlerini gerekçeleriyle birlikte sıralayabilme
3   Milli Eğitim Bakanlığının eğitim alanındaki uygulamaları ve gerçekleştirdiği reformları değerlendirebilme
4   Eğitim sorunlarına ulusal ve yerel düzeyde yeni çözüm önerileri getirebilme
5   Herhangi bir eğitim sorunu hakkında çözümleri de kapsayan rapor yazabilme
6   Yeni ulusal eğitim stratejileri geliştirmenin gereklilik ve önemine inanma
7   İlgili ekonomik, siyasi ve sosyal olguları, ilgili kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama
8   Yeni eğitim planlaması modellerini kavrama ve Türkiye kalkınma planlarındaki değişiklikler ve yeni yaklaşımları anlama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarih boyunca teknolojik devrimler. Tarım Devrimi, Sanayi Devrimi ve Bilimsel ve Teknolojik Devrim.
2 Teknolojik devrimler yeni üretim ve işbölümü biçimleri: Uluslararası işbölümü, küresel ölçekte piyasa ekonomisi ve eğitim sektörüne getirdikleri
3 Bilimsel ve Teknolojik Devrim ve küreselleşme, tarihçesi. Neo- liberal ekonomi politikalar yeni ekonomik olgular, yeni üretim biçimleri/kalkınma ve planlama modelleri, stratejik planlama
4 Yeni eğitim planlaması modelleri. Türkiye kalkınma planlarındaki değişiklikler ve yeni yaklaşımlar. Eğitimin özelleştirilmesi ve ticarileşmesi. Eğitim reformu stratejileri. Yeni finansman yolları.
5 Küreselleşmenin sosyal ve siyasi etkileri: Küresel ölçekte eşitsizliğin artması, ulus devletlerin değişen rolleri ve yerelleşme. Bireyselleşme, mikro milliyetçilik, dinci hareketler, feminist ve çevreci hareketlerin eğitime getirdiği yeni görevler
6 Ulusal eğitim politika ve stratejileri. Yeni bilişsel ve duyuşsal eğitim hedefleri. Eğitimin eşitleyen rolü ve ortaya çıkan sorunlar. Eğitimin vatandaş yetiştirme rolü ortaya çıkan sorunlar ve Türk eğitim sistemi. İlköğretimin artan önemi.
7 Yeni ekonomik olgular ve eğitim: Çok yönlü, esnek üretim. İnovasyona Dayalı Üretim. Bilgi üretimi. Küresel işgücü piyasası ve artan rekabet eğitim alanına getirdikleri. Eğitimin uluslararası düzeyde değerlendirilmesi. Eğitimin yeniden yapılanması
8 Ara Sınav
9 Yeni eğitim teknolojileri, öğrenme ve öğretme yöntemleri. Yeni ölçme ve değerlendirme yöntemleri
10 Türkiye de milli eğitim hedef ve ilkelerinin artan önemi. Kalite ve okullaşma artışı ve artan önemleri ve gerekçeleri. Okulöncesi eğitimin artan önemi ve Türkiye de Durum.
11 Yükseköğretimin artan önemi, nesnel gerekçeleri. Türkiye de yükseköğretim. Yükseköğretimin bilimsel araştırma ve teknoloji geliştirme bakımından dünyadaki durumu. Çok disiplinli yaklaşım.
12 Akademik ortaöğretim. mesleki teknik ortaöğretimin hakkındaki tartışmalar. Ortaöğretimin yeniden yapılanması. Mesleki teknik yaygın eğitim,
13 Kadınların eğitiminin artan önemi ve nesnel gerekçeleri. Yaşam boyu eğitimin gerekçeleri
14 Kadınların eğitiminin artan önemi ve nesnel gerekçeleri. Yaşam boyu eğitimin gerekçeleri
15 Yıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Basalla, George. Teknolojinin Evrimi. 13.Basım. Çev. Cem Soydemir. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2008.
Berkes, Niyazi. İki Yüz Yıldır Neden Bocalıyoruz, İstanbul: Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık, 1997. (Cumhuriyet Gazetesinin okurlarına armağanı).
Berkes, Niyazi. Türkiye de Çağdaşlaşma. 6. Baskı. Yayına hazırlayan: Ahmet Kuyaş. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2004.
Boratav, Korkut Yeni Dünya Düzeni Nereye Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 2.Baskı. İstanbul: İmge Kitabevi, 2004.
Carnoy, Martin. Globalization and Educational Reform for Educational Planners. Paris: UNESCO, IIEP, Fundamentals of Educational Planning, 1999
DPT. Dokuzuncu Kalkınma Planı 2007-2013. Mükerrer Resmî Gazete Sayı: 26215. 1 Temmuz 2006. Cumartesi. TBMM KARARI.
DPT. Dünyada Küreselleşme ve Bölgesel Entegrasyonlar (AT, NAFTA, PASİFİK) ve Türkiye Bölgesel Entegrasyonlar ve Türkiye.(Değerlendirme Raporu) Kitap 1. Ankara: DPT Yayını No: 2374 - ÖİK: 439, 1995.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap yöntemi. Tartışma, beyin fırtınası, seminer ve derste sözlü olarak, ödevlerle yazılı olarak uygulamalı çalışma, dönüt ve düzeltme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

reside.kabadayi@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 171

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.145445345
ÖK.245445445
ÖK.345445345
ÖK.445345435
ÖK.545335335
ÖK.645335435
ÖK.745345345
ÖK.845335335