DERS ADI

: İşlevsel Türkçe Dilbilgisine Giriş I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 6005 İşlevsel Türkçe Dilbilgisine Giriş I SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Dilbilimsel bir yaklaşımla (sözceleme kuramı çerçevesinde) Türkçenin biçimbilimsel birimlerinin kullanım özelliklerini ve işlevlerini betimlemek, Türkçenin işleyişini dilbilimsel olarak incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biçimsel dilbilimin dil anlayışını bilme.
2   İşlevsel dilbilimin dil anlayışını bilme.
3   İşlevsel bir dilbilgisi incelemesinin temellerini bilme.
4   Türkçenin biçimbilimsel yapılarının dildeki işlevlerini kavrama.
5   İşlevsel açıdan dilbilgisi ulamlarını tanımlamayı ve betimlemeyi (incelemeyi) bilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Biçimsel dilbilim (yapısalcılık ve üretimsel dilbilgisi)
2 İşlevsel dilbilim (sözceleme kuramı)
3 Türkçe fiil dizgesi ve zaman, görünüş, kip
4 -Iyor ve zaman, görünüş, kip
5 -mAktA ve zaman, görünüş, kip
6 -DI ve zaman, görünüş, kip
7 -mIş- ve zaman, görünüş, kip
8 Genel tekrar ve ders değerlendirme
9 -A(I)r ve zaman, görünüş, kip
10 -AcAk ve zaman, görünüş, kip
11 -mAlı ve zaman, görünüş, kip
12 -sA ve zaman, görünüş, kip
13 emir ve zaman, görünüş, kip
14 -A ve zaman, görünüş, kip
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. AKASLAN, T., (2012), Dilbilim, Dil Kirlenmesi , Türkçe, Dinozor Yay., İzmir.
2. AKASLAN, T., (1998), Türk Dili İncelemelerinde Sözcelemsel Bir Yaklaşıma Doğru , Dil Dergisi, Ankara, Tömer, 64 : 46-58.
3. AKASLAN, T., (1999), Türkçede Bir Belirteni İle Kurulan Niteleme Öbeklerine Sözcelemsel bir Yaklaşım , Aksan, Y. & Aksan, M. (Haz.), XII. Dilbilim Kurultayı Bildirileri, Mersin Üniversitesi Yay., 59-72.
4. AKASLAN, T., (1999), Bir Belirteni Üzerine Gözlemler , Dil Dergisi, Ankara, Tömer, 1999, 86 : 5-19.
5. AKASLAN, T., (2000), Sözceleme İşlemleri Kuramı Açısından `Şimdiki Zaman , Özsoy, S. & Taylan, E. (Yay.), XIII. Dilbilim Kurultayı. Bildiriler, Boğaziçi Üniversitesi Yay., 37-45.
6. AKASLAN, T., (2004), Bilişsel Bir Sözceleme Dilbilgisi Modeli: Antoine Culioli nin Sözceleme İşlemleri Kuramı , Dilbilim Araştırmaları, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yay., 123-137.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Sınıf içi uygulamalar 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Task Sonu Öğrenci Değerlendirme (TSÖD) 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.111111111
ÖK.211111111
ÖK.311111111
ÖK.411111111
ÖK.511111111