DERS ADI

: Ders Kitabı ve Öğretim Materyali Hazırlama Stratejileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSÖ 6069 Ders Kitabı ve Öğretim Materyali Hazırlama Stratejileri SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Öğrencilerin müfredat tabanlı ders kitaplarının özelliklerini, önemini ve genel yapısını kavraması. Ders kitapları ile ilgili literatürü analiz edebilmesi, İlkokuma Yazma ve Türkçe eğitimi ile ilgili ders kitapları ve öğretim araçları için değerlendirme kriterleri oluşturabilmesi. Öğretim programına uygun ders içerikleri hazırlayabilmesi, öğrenme materyalleri ile ilgili hukuki mevzuatı bilmesi ve teknik şartname hazırlayabilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Ders kitabı ve öğretim materyali hazırlama ile ilgili kavramları bilme,
2   2. Öğretim programı ile ders kitabı arasındaki bağları kavrayabilme,
3   3. Ders kitabı hazırlamada iletişim teknolojileri hakkında bilgi ve beceri sahibi olabilme,
4   4. Ders sonunda temel eğitimdeki bir ders için ders kitabı, öğretmen ve öğrenci kılavuzu hazırlayabilme
5   5. Ders sonunda temel eğitimdeki bir ders için farklı öğretim materyali hazırlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amacı ve içeriği ve öğretimdeki yeri hakkında bilgilendirme, Ders kitaplarının ve öğretim materyallerinin hazırlanması ve hizmete sunulması
2 Öğretim programları ve Ders kitaplarının programlara uygunluğu,
3 Ders kitabında içerik, öğretim programı, kazanımlar, öğrenme süreci, hazırlık çalışmaları, değerlendirme aşamaları
4 Ders kitabı ve öğretim materyallerinde dil, anlatım ve üslup Metin yapısı, metnin açıklanması, düzeye uygunluk, cümle ve kelime yapıları, imla ve noktalama kuralları
5 Öğretim Materyallerinin çeşitliliği, ders kitapları, e-kitap ve z-kitap uygulamaları
6 Ders kitabı ve öğretim materyallerinde öğrenme öğretme ve ölçme değerlendirme. Muhakeme ve yaratıcı düşünme, zihinde yapılandırma, üst düzey düşünme becerileri, süreç değerlendirme teknikleri
7 Ders kitabı ve öğretim materyallerinde görsel tasarım ve düzen
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Fiziksel yapı ve bölümler
10 Ders kitabına yardımcı materyaller etkileşimli uygulamalar
11 Ders kitabı ve öğretim materyali değerlendirme ölçütleri
12 Uluslararası ölçekte ders kitaplarından ve öğretim materyallerinden örnekler
13 Yerli Ders materyallerinin değerlendirilmesi
14 Hazırlanan Ders materyallerinin sunulması,
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Türkiye ve Almanya'da Ders Kitapları.(1996) (Editör: Coşkun, H., Kaya, İ., Kuglin, J.)
Alkan, C. (1999). Eğitim Teknolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara.
Aslan, E. (2010). Türkiye Cumhuriyeti nin ilk Ders Kitapları. Eğitim ve Bilim, 35(158), Ates, A., Basboğaoğlu, U., Çelik, L., Çeliköz, N., Erisen, Y., Oral, B., Taslı, H., Tekinarslan, E, & Yağcı, E. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Bangir-Alpan, G. (2008). Ders kitaplarındaki Metin Tasarımı.
Çilenti, K. (1988) Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Kadıoğlu Matbaası, Ankara.
Demirel, Ö.,Seferoğlu, S., Yağcı, E., Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Ergin, A. (2002). Öğretim Teknolojileri ve İletişim, Ankara.
Kılıç A, S. Seven, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, ISBN: 975-6802-90-1
Selvi, K. (2008), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara
Şahin, T. Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materya Geliştirme
Şişman, A.(2005). Uzaktan Öğretim, Ankara
Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 107-134.
Türk-Alman Kültür İşleri Kurulu Yayın Dizisi, ISBN 975-7329-11-8.
Yalın, H. İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara
Yiğit, N. & Alev, N. & Özmen, H, & Altun, T. & Akyıldız, S. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Akademi Kitabevi, Trabzon
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı genelge, yönerge, ve tamimler
MEB Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği
MEB Taslak Ders Kitapları İnceleme Yönergeleri
İlkokul Öğretim Programları

Süreli Yayınlar ve konuyla ilgili makaleler
www.eba.gov.tr portalındaki uygulamalar
Alanda kullanılmakta olan yerli ve yabancı ders kitaplarından örnekler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, proje tabanlı öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda sınav ve uygulama çalışmaları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.yazar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 10 120
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1555555555
ÖK.255555545535
ÖK.355555555535
ÖK.455555555515
ÖK.555555555525