DERS ADI

: Fen Eğitiminde Nitel Araştırmalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İFE 6031 Fen Eğitiminde Nitel Araştırmalar SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SUAT TÜRKOGUZ

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu derste, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerinin öğretilmesi, nitel araştırmanın nicel araştırma yöntemlerinden farklılıklarının ortaya konması, fen eğitiminde nitel araştırma yönteminin öneminin vurgulanması, fen eğitiminde kullanılan nitel araştırma yöntemlerinin gösterilmesi, nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik kavramlarının öğretilmesi, nitel araştırmalarda örnekleme çeşitlerinin açıklanması, fen eğitimi alanıyla ilgili nitel veri toplama sürecinin gerçekleştirilmesi ve nitel veri analizlerinin yapılması, nitel veri analizleri sonucunda raporlama işleminin gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Fen eğitiminde nitel araştırmanın yerini kavrayacak
2   Fen eğitiminde kullanılan araştırma yöntemlerini kavrayacak
3   Nitel araştırmalardaki örnekleme çeşitlerini kavrayacak
4   Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını sorgulayacak
5   Fen eğitiminde nitel veri yöntemlerinden birini kullanarak veri toplayacak
6   Nitel araştırmalarda veri analizlerini uygulayacak
7   Nitel veri analizler sonucunda raporlaştırma yapacak
8   Nitel araştırma sonucunda araştırması ile ilgili kuramsal alt yapı oluşturacak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Nitel araştırma yaklaşımı nedir Nitel araştırmalara nasıl bilimsel olarak yaklaşılır
2 Nitel araştırmalarla nicel araştırmaların karşılaştırılması, nicel araştırmalara kısa bir bakış
3 Nitel araştırma yöntemleri nelerdir Fen eğitiminde tercih edilen nitel araştırma yöntemleri nelerdir
4 Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik nasıl sağlanır Fen eğitimindeki nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik nasıl sağlanır
5 Nitel araştırmalarda araştırma deseni nasıl oluşturulur
6 Nitel araştırmalarda veri nasıl toplanır Fen eğitiminde nitel veri nasıl toplanır
7 Nitel araştırmalarda araştırmacının rolü nedir Fen eğitiminde nitel veri araştırmalarında araştırmacı nasıl veri toplamalıdır Veri toplamadaki rolü nasıl olmalıdır
8 Nitel araştırmalarda araştırmacının rolü nedir Fen eğitiminde nitel veri araştırmalarında araştırmacı nasıl veri toplamalıdır Veri toplamadaki rolü nasıl olmalıdır
9 Fen eğitiminde görüşme tekniği nasıl yapılmalıdır Görüşmecinin rolü nasıl olmalıdır Nasıl analiz edilmelidir Nasıl yorumlanmalıdır
10 Fen eğitiminde gözlem tekniği nasıl yapılmalıdır Gözlemcinin rolü nasıl olmalıdır Nasıl analiz edilmelidir Nasıl yorumlanmalıdır
11 Fen eğitiminde döküman analizi nasıl yapılmalıdır Fen eğitiminde incelenen dökümanlar nelerdir Dökümanlar nasıl analiz edilmelidir
12 Fen eğitiminde durum çalışması nasıl yapılır Nasıl analiz edilir ve nasıl yorumlanır
13 Fen eğitiminde olgubilim çalışması nasıl yapılır Nasıl analiz edilir ve nasıl yorumlanır
14 Fen eğitiminde eylem araştırması çalışması nasıl yapılır Nasıl analiz edilir ve nasıl yorumlanır
15 Durum çalışması, olgu bilim çalışması ve eylem araştırmalarının birbiri arasında karşılaştırılması, fen eğitiminde toplanan nitel verilerin sunumları
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
-Baş, Türker ve Ulun Akturan. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
-Denzin, N.K., Linkoln, Y.S. (2000).Handbook of Qualitative Research. Sage Publication

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma, tartışma, soru-cevap, grup çalışması, düz anlatım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ödevleri, yarıyıl içi çalışma notuna ve final notuna doğrudan eklenerek değerlendirmeye alınacaktır. Sınav tarihleri ders planında belirtilecektir. Sınav tarihleri kesinleştiğinde, tarihlerde değişiklik yapılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Dönem içi çalışmalara katılım ve yazılı ödevler, dönem sonu final ödevi ve özet rapor sunumu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi, yayınlarda aşırma, intial yapma gibi davranışlar disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar yarıyıl içi çalışma notuna ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suat.turkoguz@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı-16:00; Perşembe-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Proje Hazırlama 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Proje Ödevi 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.6555555
ÖK.7555555
ÖK.8555555