DERS ADI

: Osmanlı Sosyal Tarihçiliğinin Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SAT 6027 Osmanlı Sosyal Tarihçiliğinin Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YAHYA ARAZ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Osmanlı Sosyal Tarihçiliğinin sorunlarını ele almaya çalışmaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal tarih alanındaki temel kaynakları tanıyabilme
2   Osmanlı Sosyal Tarihçiliği konusunda çalışmaları takip edebilme
3   "Osmanlı Sosyal Tarihçiliği" kavramını yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme
4   Tarih metodolojisini kullanarak sosyal tarihçilik ürünlerini kavrayabilme
5   Sosyal tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Dersin tanıtımı ve önemi
2 Ders ile ilgili kitap ve kaynakların tanıtımı ile seminer konularının dağıtımı
3 Osmanlı sosyal tarihçiliğinin sorunları; Sosyal Tarihçiliğin neresindeyiz
4 "Osmanlı Sosyal Tarihçiliği" nedir
5 Osmanlı Sosyal Tarihçiliğinin kaynakları
6 Türkiye'de "sosyal tarih" yazımının birikim ve açılımları
7 Osmanlı kroniklerinin Sosyal tarih açısından önemi
8 Ara Sınav
9 XV. yy. Osmanlı Tarihçiliği ve Sosyal Tarih
10 XVI. yy. Osmanlı Tarihçiliği ve Sosyal Tarih
11 XVII. yy. Osmanlı Tarihçiliği ve Sosyal Tarih
12 XIX. yy. Osmanlı Tarihçiliği ve Sosyal Tarih
13 XX. yy. Türk Tarihçiliği ve Sosyal Tarih
14 1980'lerde Devlet söyleminin ön plana çıkması ve Osmanlı Sosyal Tarih Yazıcılığına Yansımaları 1990'lardan itibaren değişen dünya konjonktürünün Osmanlı Sosyal Tarih Yazıcılığına Yansımaları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Oktay Özel- Gökhan Çetinsaya, "Türkiye'de Osmanlı Tarihçiliğinin Son Çeyrek Yüzyılı:
Bir Bilanço Denemesi" Toplum ve Bilim, 91/Kış (2001), ss. 8-38.
2. Zafer Toprak, Türkiye'de Çağdaş Tarihçilik (1908-1970), Sevil Atauz (der.),
Türkiye'de Sosyal Bilim Araştırmalarının Gelişimi, Ankara: Türk Sosyal Bilimler Derneği
Yay., 1986, içinde, 431- 438.
3. Mehmet Genç, "Tarih Araştırmaları Oturumu Üzerine Yorum", Türkiye'de Sosyal Bilim Araştırmalarının Gelişimi içinde, 439-446.
4. Halil Berktay, "Tarih Çalışmaları", Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (CDTA),
Cilt 9 (1985), 2456-74.
5. Orhan Koloğlu, "Tarih Çalışmaları: 1980-95", CDTA, Cilt 15 (1995), 1352-1360.
6. Ertuğrul Tokdemir, "1980 Sonrasında Türkiye de İktisat Tarihçiliği", CTDA, Cilt 15
(1995), 1356-1357.
7. Salih Özbaran, "1980'den Günümüze Tarih Çalışmaları", CTDA, Cilt 15 (1995), 1358-
1359.
8. Salih Özbaran, Tarih, Tarihçi ve Toplum, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay., 1997.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatma, araştırma yaptırma ve yorumlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 ODV Ödev
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 BNS BNS YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yahya ARAZ
yahya.araz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555