DERS ADI

: Tür Çözümlemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6062 Tür Çözümlemesi SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, metin türünü dilbilimsel bakış açısıyla çözümlemek ve türe özgü metin üretmeyi sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metin türü kavramını açıklayabilme
2   Metin türü ve metin tipi arasındaki farkı açıklayabilme
3   Metin türü çalışmalarının kökenini ve ilgili yaklaşımları açıklayabilme
4   Farklı metinleri çözümleyerek türsel özelliklerini ortaya koyabilme
5   Akademik ve profesyonel metinleri inceleyerek metin oluşturma biçimleri ve kullanılan dil örüntülerini ortaya koyma
6   Söylem çözümlemesi yöntemini kullanarak ve akademik makale yazma tür geleneklerini gözeterek bir makale yazma
7   Üstsöylem türlerini tanımlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metin türü ve metin tipi
2 Metin türü çözümlemesine giriş
3 Kesit dil çözümlemesi
4 Dilbilgisel-sözbilimsel çözümlemeler
5 Etkileşimsel çözümleme
6 Metin türü çözümleme yaklaşımı
7 Farklı alanlarda metin türüne yaklaşımlar
8 Ara sınav
9 Metin türü incelemelerinde kültürlere göre farklılıklar
10 Dilbilim alanında metin türü incelemeleri
11 Metin türü çözümlemesi araştırmalarında son gelişmeler
12 Eleştirel tür çözümlemesi
13 Özel amaçlı İngilizce bağlamında akademik metin incelemeleri
14 Sözbilimsel metin türü çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bonyadi, A. (2012). Genre analysis of media texts. Procedia - Social and Behavioral Sciences 66 ( 2012 ) 86-96.
Bhatia, V. K. (2013). Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. NY: Routledge.
Bhatia, V. K. (2002). Applied genre analysis: a multi-perspective model. Iberica (4), ss. 3-19.
Bhatia, V. K. (1996). Methodological Issues in Genre Analysis. Hermes, Journal of Linguistics no. 16 . ss. 39-59.
Hyland, K. (2005). Metadiscourse: Exploring Interaction in Writting. London: Continuum International Publishing.
Hyland, K. (2006). English for Academic Purposes: An Advanced Resource Book. New York: Routledge.
Hyland, K. (2009). Academic Discourse. English in a Global Context. London: Continuum International Publishing
Hyland, K. (2009). Teaching and Researching Writing. Pearson Education Limited
Henry, A. ve Roseberry H. L. (2001). A narrow-angled corpus analysis of moves and strategies of the genre: `Letter of Application'. English for Specific Purposes (20) ss.153-167.
Singha, M.K.S, Shamsudinb, S. ve Zaid, Y:H: (2012). Revisiting Genre Analysis: Applying Vijay Bhatia's Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences ( 66 ) 370-379.
Holmes, R. (1997).Genre Analysis, and the Social Sciences: An Investigation of the Structure of Research Article Discussion
Kocaman, A. (2009). Söylem üzerine. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
Özudoğru, M. (2016). Eleştirel Söylemden Eleştirel Okumaya. Ankara: Anı Yayıncılık
Sections in Three Disciplines. English for Specific Purposes, Vol. 16, No. 4, pp. 321-337, 19
Sözen, E. (2017).Söylem. İstanbul: Profil Kitap
Swales, J. M. ve Feak, C. B. (1994). Academic Writing for Graduate Students. Ann Arbor: The University of Michagen Press.
Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma
Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6 ödevler, dönem projesi, sunumlar ve derse etkin katılım göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fak. B Blok B461.1

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 09:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 3 12 36
Sunum Hazırlama 3 12 36
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 213

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3433
ÖK.4444
ÖK.5455
ÖK.6435
ÖK.7