DERS ADI

: İslam Uygarlıkları Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6040 İslam Uygarlıkları Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Öğrenciye Türk-İslam uygarlığının serüvenini dünya tarihinde yol açtığı sonuçları, başarı alanlarını, yetersiz kaldıkları yönleri, nedensel olarak kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk İslam Uygarlığının Tarihi gelişimini, aşamalarını ve gerçekleştirdiği başarı ve hamleleri yanında başarısızlıklarını ve gerileme sürecine girişini ve bunun nedenlerini öğrenir.
2   Karahanlı, Gazneli, Selçuklu ve Osmanlı gibi Müslüman Türk Devletlerinin medeniyet tecrübelerinin ürünlerini, ayırıcı özelliklerini tanır ve önemini kavrar ve bunların İslam uygarlığına katkılarını öğrenir ve değerlendirebilir
3   Türk-İslam uygarlığının başka medeniyetler üzerindeki etkilerini farkeder
4   Türk-İslam uygarlığında devleti, toplumsal hayatı ve sosyal kurumları öğrenir, ekonominin gelişimi ile ekonomik kurumlar hakkında bilgi sahibi olur
5   Türk-İslam uygarlığında İlim ve sanat hayatını temel özellikleri ve özgün yanları ile gözden geçirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Uygarlığından Türk-İslam Uygarlığına: Türklerin İslam Dünyasına Girişi; Bu Büyük Buluşmanın İslam Medeniyeti İçin Anlamı: Yeni Ufuk ve Terkiplere Doğru
2 Türk-İslam Uygarlığında Selçuklular Döneminin Genel Bir Değerlendirmesi; Türklerin önderliğinde İslam Medeniyeti Gerilemeye Başladı mı
3 Osmanlılar Döneminde Türk İslam Uygarlığının Evrimi; Atılımlar ve Geri Çekilmeler
4 Büyük Türk İmparatorlukları Döneminde (Timurlular, Osmanlılar, Safeviler, Babürlüler ve Özbek Şeybanileri) Türk-İslam Uygarlığının Karşılaştırmalı Bir Serüveni
5 Türk-İslam Uygarlığı ve Avrupa- Batı Medeniyetinin Oluşumu
6 Türk-İslam Uygarlığında Gerileme Sorunsalı: Gerileme Var mı Varsa Ne Zaman Başladı ve Neden
7 Türk-İslam Uygarlığında Devlet, Ana Özellikleri, Değerleri ve Kurumları, Başarıları ve Açmazları-Önceki İslam ve Çağdaş Müslüman-Gayri Müslim Devletlerle Mukayeseli Olarak-
8 ARA SINAV
9 Türk-İslam Uygarlığında Fert-Toplum, Kadın Erkek; Sosyal Dayanışma; Sosyal Kurumlar
10 Vakıflar, Şehir ve Kırda Hayat, Müslüman Türk Şehri ve Ruhu; Dini-Kültürel Çoğulculuk Açısından Şehre ve Topluma Bir Bakış
11 Türk İslam Uygarlığında Üretim, Tüketim, Ekonomi, Ziraat, Yöresel ve Uluslar Arası Ticaret; Ahilik Teşkilatı; Vergi ve Vakıflar
12 Türk İslam Uygarlığında İlim Geleneği; Felsefe ve Dini İlimler; Pozitif Bilimler, Teknik Gelişmeler; İlmi Kurumlar; Ünlü İsimler, Çığır Açıcı Kalıcı Düşünceler, Değerler, İcat ve Keşifler
13 Türk İslam Uygarlığında Sanat ve Estetik Duyarlılık; Estetik Duyarlılığın Motivasyonları
14 Türk-İslam Uygarlığında Sanat ve Estetik Duyarlılık Alanları: Mimari, Musiki, Hat ve Diğer El sanatları: Ünlü isimler, Büyük Dahiler, Dinamikler ve Özgünlükler.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Fuad Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi
- İsmail Raci el-Faruki, İslam Kültür Atlası
-Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti
-Seyyid Hüseyin Nasr, İslamda Bilim ve Medeniyet
-Ekmeleddin İhsanoğlu, Osmanlı Medeniyeti Tarihi
-Ahmet Güner, (Ed) İslam Tarihi ve Medeniyeti
-Türkler Ansiklopedisi
Yardımcı kaynaklar: DİA İslam ansiklopedisindeki müfredatla İlgili tüm addeler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Okuma, araştırma, soru- cevap, anlatma, sunum, yorumlama, tartışma, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler başarılı bir sunum yapabilmek için dikkat etmeleri gereken hususlar hakkında bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 177

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1555
ÖK.24545
ÖK.3554
ÖK.44555
ÖK.55444