DERS ADI

: Mantık İncelemeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6230 Mantık İncelemeleri SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İBRAHİM EMİROĞLU

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Kavramlar, önermeler ve çıkarımlarla ilgili birikimi kullanarak özellikle bilimsel metinleri doğru ve rahat biçimde inceleyip değerlendirme ve kullandırma gücü kazandırma. Ayrıca bu edinim ve kazanımlar sonucu yanlışları iyi fark edip doğru ve tutarlı olmada kararlılık bilinci geliştirme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğruluk ve tutarlılık bilinci gelişir. Bu bilinçle bilimsel, felsefi, dini ve diğer alanlarla ilgili konuları daha ciddi ve isabetli biçimde değerlendirir
2   Kavramları yerli yerinde kullanma, kavram kargaşasına düşmeme becerisi kazanır.
3   İncelediği örnekler sayesinde içerik değerine göre argümanları doğru değerlendirme, neden neyin çıkacağını yahut çıkmayacağını seri biçimde anlama imkânı bulur.
4   Öncül-sonuç arasında tam, uygun ve yeterli ilişkinin olup olmadığını seri biçimde kontrol etme yeteneği gelişir.
5   Konuşma ve yazmalarda yanlış ve geçersiz delilleri hemen fark eder .
6   Bilimsel, felsefi, dini vs. alanlarda doğru ve tutarlı düşünmenin önemi ve yollarını uygulamalı olarak iyice kavranır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğru ve tutarlı düşünme
2 Çelişki (Örnekler üzerinde inceleme)
3 Tanım incelemeleri
4 Kavram bulanıklığı, belirsizlik ve kargaşa
5 Delillerde illet (O.T) incelenmesi
6 Argümanlarda biçimsel bozukluk
7 ARA SINAV
8 Eminlik, kuşku, zann
9 Tartışma incelikleri
10 Tartışmada hak ve âdâp ihlalleri
11 Kur'anın dil ve delil getirme incelikleri
12 Yanlış düşünce ve davranışlar karşısında Kur'anî tutum
13 Örnekler Üzerinde Mantıksal İncelemeler-I
14 Örnekler Üzerinde Mantıksal İncelemeler-II

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İbrahim Emiroğlu, Mantık Yazıları (Logical review), Ankara, 2016.
İbrahim Emiroğlu, Yanlış Düşünce ve Davranışlar Karşısında Mevlânâ (Mevlana: Against false thoughts and behaviors), İstanbul 2009.
Toulmin, Stephen, The Uses of Argument, Cambridge 2006.
Yaran, Cafer Sadık; Informel Mantığa Giriş (Introduction to Informal Logic), İstanbul, 2010.
Gazali, Filozofların Tutarsızlığı, İnconsistincy of Philosopher, Çev. Mahmut Kaya
İbn Rüşt, Filozofların Tutarsızlığının Tutarsızlığı, İnconsistincy of Concinsty of Philosopher. Çev. Mehmet Dağ, Kemal Işık.
İbrahim Emiroğlu, Ders materyali (Pps: 250 slayt)
Nigel Warburton, A dan Z ye Düşünmek (Thinking From A to Z) (, Çev. Sevda Çalışkan, Ankara 2006.
Kur an-ı Kerim (The Holy Quran), Seçme Hadisler (Hadith Collections); Örnek Metinler (Sample Texts), Gazetelerden Seçmeler (Samples from newspapers), Reklamlar (Advertisements).
Internet, yazılı ve görsel materyal.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler doğru ve tutarlı düşünmenin künhüne varıp, bilimsel, felsefi, dini hatta yazılı ve görsel medyada geçen kavramları, yargıları ve argümanları rahat biçimde inceleyip değerlendirme bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansı (görülen örnek ve incelemeleri )na göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibemir@hotmail.com; ibrahim.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154455
ÖK.254455
ÖK.354455
ÖK.454455
ÖK.554455
ÖK.654455