DERS ADI

: Bilişsel ve Evrimsel Din Psikolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6274 Bilişsel ve Evrimsel Din Psikolojisi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ CİHAD KISA

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı genelde insan davranışlarını özelde ise dini inanç ve davranışları biyolojik bir bakış açısı ile ele almak, davranışları ve altında yatan olası mekanizmaları evrimsel orijinde değerlendirmek ve evrimsel psikolojinin temellerine ilişkin bütüncül bir temel sunmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Psikobiyolojik perspektiften evrim kuramını tanır ve kuramın insan davranışlarını anlamada nasıl bir rol oynadığını açıklar.
2   Dürtü kavramı, klasik etoloji, evrimsel psikoloji ve evrimleşmiş psikolojik mekanizmaları tanımlar. dinsel inanç ve davranışları açığa çıkaran dinsel bir dürtünün var olup olmadığını tartışır.
3   Çeşitli spesifik insan davranışlarının evrimi ile ilgili kuram ve kanıtları eleştirir.
4   Dinin gelişmiş bir uyum sürecimi yoksa diğer dünyevi uyum sorunlarını çözmek için geliştirilmiş bir yan ürün mü olduğunu sorgular.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Evrimsel Psikolojinin Kavramsal Temelleri
2 Evrimbilimde Yöntem
3 Evrimsel Psikolojide Tartışmalı Kavramlar
4 Hayatta Kalma: Çeşitli Uyum Süreçleri
5 Uyumsallık ve İnsanlarda Eşleşme Psikolojisi
6 Ebeveynlik ve Akrabalık
7 Gruplar Halinde Yaşama
8 Ara Sınav
9 Evrimsel Gelişimsel Psikoloji
10 Evrimsel Bilişsel Psikoloji
11 Dini bir içgüdü olarak ele alman ortaya çıkardığı problemler
12 Evrimsel bir yan ürün olarak din
13 Dinsel inancın bilişsel yapı taşları
14 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Buss, D. (2008) Evolutionary Psychology (3rd ed.), Pearson; Allyn & Bacon.
2. Workman, L. & Reader, W. (2004). Evolutionary psychology: An introduction, Cambridge.
3. Lee A. Kirkpatrick. Attachment, Evolution and The Psychology of Religion, Guilford Press.
4. Barrett, L., Dunbar, R. & Lycett, J. (2002). Human evolutionary psychology. Palgrave Macmillan.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin derste öğrendikleri kuramları din bilimlerinde ve dini metinlerde nasıl uyguladıklarını hem sınavlarda hem de yapacakları ödevlerde görmek değerlendirmenin temelini oluşturacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her hafta ilgili yerler derse gelinmeden önce okunacak ve ders interaktif bir tarzda her bir öğrencinin aktif katılımı ile gerçekleşecektir. Verilen ödevler öğrenciler tarafından istenilen tarihlerde getirilmelidir. İstenilen tarihten sonra verilen ödevler değerlendirilmeye alınmayacaktır. Öğrencilerin ders saatlerine riayet etmeleri kendilerinden istenecek, derse 15 dakikadan fazla geç kalacakların veya derse katılamayanların bu durumlarının değerlendirilmede göz önüne alınacağı iletilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cihad.kisa@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 3 3
Sunum Hazırlama 1 3 3
Kitap Okuma 10 3 30
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 4 3 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 181

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154454
ÖK.254454
ÖK.354454
ÖK.454454