DERS ADI

: İslam Mantık Tarihi ve Farabi Mantığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6229 İslam Mantık Tarihi ve Farabi Mantığı SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İBRAHİM EMİROĞLU

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Öğrenciye, İslam Kültür Dünyası'nda Mantığın işlenişini ve kaydettiği gelişimi ve bunda Fârâbî'nin oynadığı rolü gösterme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mantık tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
2   Mantık biliminin geçirdiği aşamaları öğrenir.
3   Mantığın İslam Kültür Dünyasına nasıl intikal ettiğini ve İslam Mantıkçılarının mantığa katkılarını topluca görür.
4   Bu İslam Mantıkçıları içerisinde Farabi'nin yerini ve önemini ayrıca kavrar.
5   Farabi Mantığından edindiği bilgilerle Mantığın Ana konu ve problemlerini daha iyi anlama imkânı yakalar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mantık Kavramı
2 Aristo Mantığı'nın İslâm Kültür Dünyasına İntikali
3 Çeviriler ve Problemler
4 Lafızlar / Terimler
5 Dil-Mantık İlişkisi Üzerine Tartışmalar
6 Önermeler
7 Önermeler-arası İlişkiler (Ahkâmu'l-kazâyâ)
8 ARA SINAV
9 Kıyas
10 Burhan
11 Cedel
12 Hitabet
13 Şiir ve Safsata
14 Fârâbî'nin Katkıları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Emiroğlu, İbrahim, İslâm Mantık Tarihi (Ders Notları, 80 sayfa);
Emiroğlu, "Mantık", TDVİA, C. 28, ss. 18-28;
Keklik Nihat, İslâm Mantık Tarihi ve Fârâbî Mantığı, İstanbul, 1969., C. I-II;
Farabi, İlimlerin Sayımı, Çev. Ahmet Ateş;
Farabi, Kitabu'l-Huruf;
Rescher, Nicholas, The Development of Arabic Logic (Tatavvuru'l-Mantıkı'l-Arabî), Arapçaya çev. Muhammed Mihran, Kahire, 1985;
et-Tahtânî, Kutbuddin er-Râzî, Şerhu't-Tasavvurât ve't-Tasdîkât, İstanbul, 1304;
Köz, İsmail , "İslâm Mantık Külliyatının Teşekkülü", Felsefe Dünyası, Sayı: 30, Ankara, 1992/2.
Ayık, Hasan; Farabi'de Dil-Mantık İlişkisi;
Netton, Lan Richard, Farabi ve Okulu, Çev. Mehmet Vural, Ankara, 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, sunum, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler İslam Mantık Tarihi ve ayrıca Farabi mantığı hakkında kavrayıcı, uygulayıcı bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154545
ÖK.254545
ÖK.354545
ÖK.454545
ÖK.554545