DERS ADI

: Yeni Dini Hareketler: Çıkış Sebepleri, Temel Özellikleri, Dünyadan ve Türkiye den Örnekler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6231 Yeni Dini Hareketler: Çıkış Sebepleri, Temel Özellikleri, Dünyadan ve Türkiye den Örnekler SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAKKI ŞAH YASDIMAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Doğu'da ve Batı'da ortaya çıkan yeni dini hareketleri tanıma, bunların ortaya çıkış nedenleri, kurucuları, özellikleri hakkında bilgi verme, etkilerini ele alarak bunların sebeplerini analiz etme yetisi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yeni ortaya çıkan dini hareketleri tanır.
2   Bunların ortaya çıkış ve yayılma sebeplerini irdeler, analiz eder.
3   Yeni dini hareketlerin temel özelliklerini bilir.
4   Yeni dini hareketleri diğer dinlerle karşılaştırır, benzer ve farklı yönlerini görür.
5   Benzer oluşumları değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yeni Dini Hareketlere Giriş: "Yeni Dini Hareket" Kavramı ve bu kavrama dahil edilen hareketler
2 Yeni Dini Hareketlerin Ortaya Çıkış Nedenleri ve Temel Özellikleri
3 Doğu ve Batı Kaynaklı Yeni Dini Hareketler
4 Yehova'nın Şahitleri
5 Yedinci Gün Adventistleri
6 Transandantal Meditasyon
7 ARA SINAVI
8 Sahaja Yoga
9 Reiki
10 Dünya Kardeşlik Birliği Mevlana Yüce Vakfı
11 Mormonluk: Ahir Zaman Azizleri Kilisesi
12 Satanizm
13 Osho Hareketi
14 Moonculuk Genel değerlendirme ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- A.Rafet Özkan, Kıyamet Tarikatları: Yeni Dinî Hareketler, İstanbul 2006.
- Ali Köse, Milenyum Tarikatları: Batı'da Yeni Dinî Akımlar, İstanbul 2006.
- Mehmet Aydın, Türkiye'ye yönelik Batı Kökenli Dinî Cereyanlar, İstanbul 2010.
- Ronald Enroth, Tarikatlar ve Yeni Dinler, İstanbul 1998.
- Eileen Barker, New Religious Movements; A Practical Introduction, London, 1989.
- Irving Hexham, Understanding Cults and New Religions, Michigan 1987.
Yardımcı kaynaklar:
- Şinasi Gündüz, Şiddet ve Sevgi İkliminde Hıristiyanlık (Rağbet, 2006).
- Bıyık, Küresel Bir Din Projesi Olarak Moonculuk: Tek Din, Tek Dil ve Tek Millet Oluşturma Projesi (Birey, 2002).
- Ahmet Güç, Satanizm: Şeytana Tapmanın Yeni Adı (Alfa, 1999).

Diğer ders materyalleri:
İlgili ders notları, örnek dini metinler, belgeler, tarihi vesikalar ışığında, konunun özeliklerine göre CD, DVD, VCD, slayt gibi görsel ve işitsel ders malzemeleri ile bilgisayar, projeksiyon gibi yardımcı araçlar kullanılır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Doğrudan anlatım, soru-cevap, ödev ve uygulama, kütüphane araştırması, seminer ve grup çalışmaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev/Sunum: Öğrenciler dönem içi ödev hazırlar ve hazırladıkları bu ödevle ilgili sınıfta sunum yaparlar.
Sınav: Bir dönem içinde, klasik usulde yazılı olarak, ara sınav ve final sınavı yapılır.
Derse Katılım: Derse katılım zorunludur.
Öğrencilerin başarısı: Ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansa göre değerlendirilir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin derse katılım durumu göz önünde bulundurulur. Dersin %70'ine devam zorunludur.
Ara Sınavın %40'ı, Final Sınavının %60'ı toplanarak değerlendirme yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yasdiman@yahoo.com; hakki.ydiman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14:30 - 15:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 9 117
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Ödev Hazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 169

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154455
ÖK.254455
ÖK.354455
ÖK.454455
ÖK.554455