DERS ADI

: Hadis Kaynakları I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6589 Hadis Kaynakları I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ ABDÜLKADİR PALABIYIK

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Hz. Peygamber'den itibaren üçüncü Hicrî asrın sonuna kadar büyük ölçüde bütün konularıyla teşekkül etmiş olan Hadis ilmini, tarihi açıdan incelemek.
Şifahi bilgilerin tedvini ve yazılı bilgilerin tasnifi ile başlayan Hadis literatürünün özelliklerini ve geçirdiği aşamaları irdelemek.
Hadis ilminde erken ve gelişim dönemlerinde te'lif edilmiş eserleri tanımak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadisin Hz. Peygamber devrindeki konum ve durumunu kavrar.
2   Hadis yazma yasağı ve izniyle ilgili tartışmaları yaklaşım farklılıklarını dikkate alarak değerlendirir.
3   Hadis ilminin teşekkül sürecini kavrar. Gerek Hz. Peygamber dönemi yazılı vesikaları gerekse Hz. Peygamber'in vefatı sonrasında te'lif edilmiş olan Hadis eserlerini ve özelliklerini tanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hadisin menşei, önemi ve tekâmülü
2 Hadisin ilk kaynağı sahabe ve Hadis rivayeti
3 Hz. Peygamber döneminde Hadis rivayetinin durumu. Hadis yazma yasağı ve sebepleri, Hadis yazmaya izin verilmesi
4 Hz. Peygamber dönemindeki yazılı vesikalar
5 Hz. Peygamber in hayatında ashabın yazdıkları: Hadis Sahifeleri
6 Sahabe ve tabiun devrinde hadislerin yayılması, tedvini; er-Rihle fî Talebi l-hadis ve dönemin ilim merkezleri
7 Hadis vaz ında vuku bulan gelişmeler ve sebepleri, alınan önlemler Cerh ve Ta dil hareketinin doğuşu
8 Ara Sınav
9 Tedvin ve tasnif arasındaki farklar; Müsteşriklerin tasnif konusundaki tutumları
10 İlk Devir Hadis tasnif faaliyetleri, Günümüze intikal eden hadis mecmuaları
11 Tasnif devri hadis kitaplarının çeşitleri (Sahifeler, Cüzler, Kitaplar)
12 Tasnif devri hadis kitaplarının çeşitleri (Musannefler, Müsnedler, Mu cemler)
13 Tasnif devri hadis kitaplarının çeşitleri (Câmi ler ve Sünenler)
14 Tasnif devri hadis kitaplarının çeşitleri (Müstedrekler, Mustahrecler, Erbeûnlar) Tasnif devri Eserlerinin müşterek özellikleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ali Yardım, Hadis I-II, İstanbul, 1997.
2. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı, İFAV, İstanbul, 2011.
3. Kettanî, er-Risâletü l-Mustatrafe, Darü l-Fikr, Dımeşk, 1964.
4. Muhammed Mustafa el-A zami, İlk Devir Hadis Edebiyatı, çev. Hulusi Yavuz, İz Yayıncılık,İstanbul, 1993.
5. Mücteba Uğur, Hadis İlimleri Edebiyatı, TDV, 1996.
6. Zübeyr Sıddıkî, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul, 1966.
7. Yavuz Ünal, Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış, Samsun 2001.
8. Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara, 1999.
9. A. Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul, 1983.
10. Ekrem Ziya Umerî, Hadis Tarihi, Esra Yayınları, Konya, 1990.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru cevap, tartışma, ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abdulkadir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 7 5 35
Final Sınavına Hazırlık 7 5 35
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31