DERS ADI

: İleri Hadis Usulü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6571 İleri Hadis Usulü SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Hadis ilminin usul ve metodolojisi üzerine Y. Lisans derslerinde verilenden daha ileri düzeyde bilgi edindirmek; Hadis ilimlerinde ihtisas yapabilmek için gerekli olan metodolojik altyapıyı kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenci; Hz. Peygamber'in Teşrî'de (yasamada)ki yerini ve yetkilerini, Kur'an-ı Kerim yanında Hadis ve Sünnet'in gerekliliğini, İslâm Medeniyeti'nin geçirdiği tarihi tecrübeyi de gözönüne alarak gerekçeleriyle birlikte kavrar;
2   Oryantalistlerin hadislerle ilgili geleneksel itirazları, bunların ilmi değeri, eleştirilerin arkasındaki sebepler ve karşı cevaplar üzerine bilgi düzeyini artırır;
3   Hadis Usulü ne dair te lif edilmiş eski ve yeni eserlerdeki ana konular hakkında nitelikli bilgi edinir;
4   Hadis ilimleri ve Hadis ıstılahlarıyla ilgili kaleme alınmış Arapça-Türkçe eserler arasından en az birini okuyarak alana dair metin çözme becerisini geliştirir;
5   Bir yandan metodoloji ve terminoloji üzerine ayrıntılı bilgi edinirken, diğer yandan sahabeden günümüze tarihi gelişimi/değişimi dikkate alarak ve kütüphaneyi kullanarak Hadis edebiyatı (literatürü) hakkında gözlemler yapar; Hadis ilminin en meşhur râvîleri, musannifleri ve kitaplarına dair biyografik, bibliyografik tecrübe kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hadis Usûlü ilminin doğuşu ve tarihi gelişimi; bu sahada te'lif edilen klasik eserler.
2 Hadis Usûlü ilminin tarihine ışık tutan veya bu konuda yeni teklifler sunan son çalışmalar.
3 Tâhir el-Cezâirî'nin Ebû Gudde tahkikiyle basılan "Tevcîhü'n-Nazar" adlı eserinin ilk cildinden 3. fasıl (c. 1, s. 57-77).
4 Tevcîhü'n-Nazar'dan 4. fasıl; el-Faidetü's-Sâdise'ye kadar. (c. 1, s. 77-94).
5 Tevcîhü'n-Nazar'dan 4. fasıl; el-Faidetü's-Sâdise'den faslın sonuna kadar. (c. 1, s. 94-107).
6 Tevcîhü'n-Nazar'dan el-Mebhasü'l-Evvel, el-Fâidetü'r-Râbia: Sahîhayn hadislerine yöneltilen tenkitler. (c. 1, s. 235-288).
7 Tevcîhü'n-Nazar'dan el-Mebhasü'l-Evvel, el-Fâidetü'l-Hâmise: Sahîhayn hadislerinin sıhhat derecesi (c. 1, s. 288-338).
8 Tevcîhü'n-Nazar'dan el-Mebhasü'-Sâlis, el-Mes'eletü's-Sâlise,el-Emru's-Sânî: Sahîhayn hadislerine yönelik tenkitler (c. 2, s. 729-744).
9 İbnü's-Salâh'ın "Ulûmü'l-Hadîs" (Mukaddime) adlı eserinin farklı şerhlerinden seçilmiş metinler (I)
10 İbnü's-Salâh'ın "Ulûmü'l-Hadîs" (Mukaddime) adlı eserinin farklı şerhlerinden seçilmiş metinler (II)
11 İbnü's-Salâh'ın "Ulûmü'l-Hadîs" (Mukaddime) adlı eserinin farklı şerhlerinden seçilmiş metinler (III)
12 Muhammed Abdülhayy el-Leknevî'nin Hanefî Usûlü üzere yazılmış olan "Zaferu'l-Emânî" adlı eserinden okumalar (I)
13 "Zaferu'l-Emânî"den okumalar (II)
14 "Zaferu'l-Emânî"den okumalar (III)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. et-Tahhân, Mahmud Ahmed, Yeni Hadîs Usûlü, Çev. Cemal Ağırman, İstanbul 2013.
2. el-Cezâirî, Tâhir, Tevcîhü'n-Nazar ilâ Usûli'l-Eser, Haleb 1995.
3. es-Sâlih, Subhi, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları (Ulûmu l-hadîs ve mustalahuhû), Ankara 1988.
4. Koçyiğit, Talât, Hadis Usûlü, Ankara 2008; Hadis Tarihi, Ankara 2003.
5. Cum a, Ammâd Ali, Tablolarla Hadis Usulü ve Edebiyatı, çev. Yavuz Köktaş, İstanbul 2011.
6. el-Yâsîn, Câsim Muhammed Mühelhil, el-Cedâvilü l-Câmia fi l-Ulûmi n-Nâfia, Kuveyt 1991.
7. Muhammed Abdülhayy el-Leknevî, Zaferu'l-Emânî bi Şerhi Muhtasari's-Seyyid eş-Şerîf el-Cürcanî, Beyrut 1995.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersle ilgili olarak seçilmiş özellikle yabancı dildeki dokümanlar üzerinde önceden çalışma ve derste hocanın da yardımını alarak bunları okuyup Türkçe'ye çevirme, metnin konusu üzerinde karşılıklı tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar yazılı usulde (klasik veya test); yarıyıl içi çalışma (ödev) sözlü anlatım şeklinde yapılır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin yazılı sınavlar (vize, final) ile yarı yıl içerisinde verilen ödevlerden 100 üzerinden aldığı puanlar, değerlendirme yönteminde belirlenmiş olan yüzdeler üzerinden hesaplanarak toplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam, verilen ödevleri ve görevleri dikkatli şekilde ve zamanında yerine getirmek esastır. Öğrenci derste kendisini ifade edebilecek, gerektiğinde diğer arkadaşları ile birlikte ekip çalışması yapabilecek, fakülte kütüphanesindeki branşıyla ilgili kaynaklarla devamlı irtibat halinde olacak, internet başta olmak üzere teknik ve teknolojik imkanları kullanma becerisini geliştirecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Telefon: 0 535 783 03 06
e-mail: dayhan@excite.com
Blog: http://deuif.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/ahmettahir.dayhan
Youtube: http://www.youtube.com/deuif

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi her gün.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 184

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51