DERS ADI

: İslam Mezhepleri Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6557 İslam Mezhepleri Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Toplumlarda oluşan dini mezhebi farklılaşmaların sebeplerini araştırıp buna objektif bakış açısı kazandırarak dini en doğru şekilde anlamaya yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Mezhepleri Tarihi nin temel kaynakları, yöntemi ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2   İtikadi ve siyasi İslam mezheplerinin ortaya çıkışında etkili olan belli başlı faktörleri (dinî metinler, siyaset, toplumsal değişme, insan unsuru, eski kültür ve medeniyetler gibi) öğrenir.
3   Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında insanların farklı bakış açılarına sahip olabileceklerini kabul eder; İslam düşüncesi içerisindeki farklı anlayış ve görüşleri öğrenir.
4   İslam tarihi boyunca ortaya çıkan fırkaların teşekkül süreçleri, inanç ve fikirleri, mensupları, edebiyatı, yayıldıkları bölgeler ile İslam düşüncesine katkıları hakkında bilgi sahibi olur.
5   İslam mezhepleri ile İslam arasındaki ilişkiyi analiz edebilme becerisini kazanarak mezheplerin dinle özdeşleştirilemeyeceğini, farklı mezheplere mensup olanların birbirlerine karşı hoşgörü ve anlayışla davranmaları gerektiğini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk Devirler
2 Hariciler
3 Hariciler
4 Hariciler
5 Emeviler Devrindeki İlk Şii Olayları
6 Emeviler Devrindeki İlk Şii Olayları
7 Umumi Dini Hareket
8 ara sınav
9 Hareketin Fikri Vecheleri
10 Hareketteki Siyasi Tavırlar
11 Hasan el-Basri
12 Allahın Olayları Takdiri
13 Allahın Olayları Takdiri
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Seminer konusu ile ilgili kitap ve makaleler
Ana kaynak:
- W.M.Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Ankara 1981
- E.R.Fığlalı, İmamiyye Şiası
- Mustafa Öz, Şiilik ve Kolları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, sunum

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler İtikadi ve siyasi İslam Mezhepleri hakkında bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirirler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bulent.unal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

cuma 14-16

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 5 5
Kitap Okuma 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51