DERS ADI

: Klinik Çalışmalarda Doğrusal Programlama Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİF 5014 Klinik Çalışmalarda Doğrusal Programlama Uygulamaları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tıbbi Bilişim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tıbbi Bilişim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı, doğrusal programlamanın temel kavram ve genellemeleriyle çözüm yaklaşımlarının, temel yöntemlerinin ve kullanım alanlarının öğrenilmesi ve klinik problemlerde uygulama becerisinin kazandırılmasıdır. Ayrıca klinik çalışmalarda karşılaşılan problemlerin bir karar problemi olarak formüle edilmesi, olası karar alternatiflerinin ve bu karar alternatifleri içinden en iyisinin belirlenmesi ve sonuçların ekonomik olarak yorumlanması konusunda öğrencileri uzmanlaştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğrusal programlamanın temel kavramlarını tanımlayabilme.
2   Klinik çalışmalarda karşılaşılan problemleri bir doğrusal karar modeli olarak ifade edebilme.
3   Doğrusal karar problemlerinin çözümünü ilgili paket programları kullanarak bulabilme.
4   Sonuçları ekonomik olarak yorumlayabilme.
5   İlgilenilen amacı optimize edecek alternatifler önerebilme.
6   Eldeki kaynakların optimum kullanımını sağlayacak biçimde planlama yapabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yöneylem araştırmasının tanımı ve metodolojisi, yöneylem araştırması uygulamaları.
2 Doğrusal programlamaya giriş, doğrusal karar modelinin oluşturulması, doğrusal karar modellerine örnekler.
3 Doğrusal karar modellerinin grafik çözümü, uygun çözüm alanının bulunması.
4 Doğrusal karar modellerinin çözümünde özel durumlar, grafikte duyarlılık analizi.
5 Simpleks algoritması, kanonik ve standart form, simpleks algoritmasının adımları.
6 Büyük M yöntemi./ İki evreli simpleks yöntemi.
7 Ara Sınav
8 Simpleks yöntemin çözümünde özel durumlar.
9 İkillik, ikil modelin yazılması, ekonomik anlam.
10 İkil simpleks yöntemi.
11 Doğrusal programlamada duyarlılık analizi, parametreler için duyarlılık analizi.
12 Yapısal değişimlere göre duyarlılık analizi.
13 Ulaştırma problemlerinin çözüm yöntemleri.
14 Atama problemlerinin çözüm yöntemleri./ Düzeltilmiş simpleks algoritması.
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. W. L. Winston, Operations Research-Applications and Algoritms, Duxbury Pres, 1994.
2. H. Taha, Operations Research, Prentice Hall Int. Inc., 2003.
3. F. S. Hillier & G. J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw Hill, 1995.
Yardımcı kaynaklar:
1. İ. Kara, Doğrusal Programlama, Bilim Teknik Yayınevi, 2000.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Problem çözümleme, tasarım ve uygulama, sunum/ders anlatım ve etkileşimli tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + FN* 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevlerin, projelerin ve sınavların değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem boyunca derslerin %70'ine devam zorunludur. Derste anlatılan konuları içeren haftalık ödevler verilebilir ve bu ödevler toplanarak değerlendirilebilir. Ders saatine ve ödev teslimi ile ilgili belirtilen zamana uyulmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Fakültesi İstatistik Bölümü
e-mail: cengiz.celikoglu@deu.edu.tr
Tel: 0232 301 85 50

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 22 22
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.24454
ÖK.355
ÖK.444
ÖK.555
ÖK.655