DERS ADI

: Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YTÖ 5057 Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri ZORUNLU 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KUTHAN KAHRAMANTÜRK

Dersi Alan Birimler

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilerin dilbilimin ne olduğunu anlamalarını sağlamak, dilbilim adı altında hangi konuların çalışıldığını ve dilbilim terminolojisini öğretmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilbilim alanını ve kapsadığı konuları anlayabilme ve terminolojisini kullanabilme
2   Dillerin evrensel özelliklerini ve Türkçeyi dilbilimsel olarak betimleyebilme
3   Dilbilim alanında yapılan kuramsal ve uygulamalı çalışmaları takip edebilme, yorumlayabilme, yeni çalışma önerilerinde bulunabilme
4   Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında gerekli olan dilbilim bakış açısına sahip olabilme
5   Dilbilim verilerini yabancı dil öğretiminde kullanabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilim nedir Dilbilimin görevi nedir
2 Dilbiliminin tarihsel gelişimi nasıldır Dilbilim akımları nelerdir (Eski Yunan ve Hindistan çalışmaları, Karşılaştırmalı dilbilgisi, yapısalcılık, işlevselcilik )
3 Çağdaş dilbilimin temel kavramları ve tartışma konuları nelerdir (Eşzamanlı inceleme/artzamanlı inceleme, betimlemeli/kuralcı bakış açısı, dil dizgesi kavramı )
4 Sesbilgisi ve Sesbilim nedir
5 Biçimbilim nedir
6 Sözdizimi nedir (Tümce, belirtili ve belirtisiz tümce dizilimi)
7 Toplumdilbilim nedir (Tarihi, günümüzde toplumdilbilim, ölçünlü dil, düzenek kaydırımı ve düzenek karıştırma)
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Edimbilim nedir
10 Göstergebilim nedir
11 Söylem ve eleştirel söylem çözümlemesi nedir
12 Uygulamalı dilbilim nedir Çalışma alanları nelerdir
13 Dil edinimi ve yabancı dil öğrenimi nedir (Dil edinim düzeneği, edinme ve öğrenme)
14 Dil edinimi ve yabancı dil öğrenimi nedir (Dil edinim düzeneği, edinme ve öğrenme)
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK.
Fromkin, V. & Romdan, R. (1998). An Introduction to Language. America: Harcourt Brace College Publisher.
Günay, D. (2004). Dil ve İletişim. İstanbul: Multilingual Yayınları.
Kıran, Z. Kıran, A (2002). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Kocaman, A (haz.) (2006). Dilbilim, Temel Kavramlar Sorunlar Tartışmalar. Ankara: Dil Derneği.
Kocaman, A. Osam, N (2000). Uygulamalı Dilbilim-Yabancı Dil Öğretimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Hitit Yayınları.
Vardar, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yayınları.
Dilbilim Araştırmaları.
Ulusal Dilbilim Kurultayı Bildirileri.
Uluslararası Dilbilim Kurultayı Bildirileri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

İletişimsel yaklaşıma bağlı olarak işlenecek derslerde öğrencinin derste etkin bir rol oynaması sağlanacaktır. Ders öğretmen ve öğrencinin karşılıklı etkileşimi ile gerçekleşecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kuthan.kturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 2 30 60
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1444444444444
ÖK.2444444444444
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5444444444444