DERS ADI

: Türkçenin Sözvarlığı ve Öğretimi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YTÖ 5003 Türkçenin Sözvarlığı ve Öğretimi I SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkçenin sözvarlığı, sözcük sayısı ve zenginliğinin öğrenciye aktarılması. Sözcük öğretimi ile ilgili yaklaşımlar, yöntemler ve tekniklerin açıklanması. Öğrencilerin bu teknik ve yöntemleri kullanmayı öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçenin sözvarlığını betimleyebilme ve etkili bir şekilde kullanabilme
2   Sözcüklere ilişkin evrensel özellikleri tanıma ve betimleyebilme.
3   Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçenin sözvarlığını öğretmek için uygun yöntemleri kullanabilme.
4   Sözcükbilim alanında yapılan bilimsel çalışmaları takip edebilme, yorumlayabilme, konu ile ilgili yeni çalışma önerilerinde bulunabilme
5   Türkçenin anlamsal özellikleri için yapılan bilimsel çalışmaları takip edebilme, yorumlayabilme, konu ile ilgili yeni çalışma önerilerinde bulunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcük nedir, sözlüksel birimler nelerdir Sözlük nedir Sözcükbirim, sözcükbilim, gibi kavramların tanınması
2 Sözlük türleri ve sözlüklerin oluşturulma biçimleri. Dildeki farklı türden sözcükler
3 Sözlük ve anlam. Dilsel gösterge, anlam ve gönderge
4 Sözcük tanımında kullanılan yaklaşımlar: Kaplam ve içlem, üstanlamlılık ve atanlamlılık
5 Anlamsal olaylar karşısında sözcükler: düzanlam, yanlanlam, eğretileme, düzdeğişmece ve kapsamlayış
6 Sözcüklerin anlamsal çözümlenmesi, anlambirimcik, anlambirimcik demeti
7 Anlambirimcik ve bileşen çözümlemesi
8 Ara Sınav
9 Tanım ve tanım türleri. Önürün ve basmakalıplar. Tanım türlerindeki farklı yaklaşımlar: Parça-bütün ilişkisi, kapsayan kapsanan ilişkisi
10 Eşanlamlılık, eşseslilik, eşyazımlılık, karşıtanlamlılık
11 yakınadlılık
12 Türkçenin anlamsal özellikleri
13 Eşanlamlılık ve Türkçe
14 Eşanlamlılık ve Türkçe
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

GÜNAY, V. Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yayınları
GÜNAY, V. Doğan (2004) Dil ve İletişim, İstanbul: Multilingual Yayınları
ADALI, Oya (1979) Türkiye Türkçesinde Biçimbirimler, Ankara: TDK Yayınları.
AKSAN, Doğan (1998) Anlambilim Konuları ve Türk Anlambilimi, Ankara: Engin Yayınları
AKSAN, Doğan (1999) Türkçenin Gücü, 4. Baskı, Ankara: Bilgi yayınevi
AKSAN, Doğan (2000) Türkçenin Sözvarlığı, Ankara: Engin yayınları
AKSAN, Doğan (2002) Anadilimizin Söz Denizinde, Ankara: Bilgi Yayınevi.
GUIRAUD, Pierre (2001) Anlambilim, İstanbul: Multilingual Yayınları.
HATİPOĞLU, Vecihi, Prof. Dr. (1981) Türkçenin Ekleri, Ankara: TDK Yayınları
HATİPOĞLU, Vecihi, Prof. Dr. (1982) Türkçenin Sözdizimi, 2. baskı, Ankara: AÜ DTCF Basımevi.
KIRAN, Zeynel; KIRAN, Ayşe (2001) Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık
TAMBA-MECZ, Irène (1998) Anlambilim, Çev. Necmettin Sevil, İstanbul: İletişim Yayınları, Cep Üniversitesi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Kuramsal bilgi ve bu bilgilerin gözlenmesi. 2. Sözcük öğretimi ile ilgili uygulama çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dogan.gunay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 3 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 2 30 60
Sunum Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1444444444444
ÖK.2444444444444
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5444444444444