DERS ADI

: Çocukluk Dönemindeki Bağımlılıklara Hemşirelik Yaklaşımları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇSH 5017 Çocukluk Dönemindeki Bağımlılıklara Hemşirelik Yaklaşımları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı yüksek lisans düzeyindeki öğrencilere çocukluk döneminde sıklıkla karşılaşılan bağımlılık türlerini, bağımlılıkların etiyolojisi, epidemiyolojisi, bağımlılığı önleme, bağımlılık tedavisi ve önlenmesinde hemşirelik yaklaşım becerisini kazandırmaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Tütün bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrayabilme
2   2. Alkol bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını açıklayabilme
3   3. Çocuklarda teknoloji bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını tanımlayabilme
4   4. Çocuklarda madde bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrayabilme
5   5. Çocuklarda dijital oyun bağımlığı ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrayabilme
6   6. Çocuklarda bağımlılığın yarattığı psikososyal sorunları açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Doç Dr Murat Bektaş
2 Bağımlığın tanımlanması ve sınıflandırılması Doç Dr Gülçin Gerçeker
3 Çocuklarda tütün bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Dr Öğr Üyesi Dijle Ayar
4 Çocuklarda madde bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Öğr Gör Dr İlknur Bektaş
5 Çocuklarda alkol bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Öğr Gör Dr Aslı A. Kudubeş
6 Çocuklarda kumar bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Doç Dr Murat Bektaş
7 Çocuklarda dijital oyun bağımlığı ve hemşirelik yaklaşımları Doç Dr Gülçin Gerçeker
8 ARA SINAV Dr Öğr Üyesi Dijle Ayar
9 Çocuklarda bilgisayar bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Öğr Gör Dr İlknur Bektaş
10 Çocuklarda yeme bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Öğr Gör Dr Aslı A. Kudubeş
11 Çocuklarda İnternet bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Doç Dr Murat Bektaş
12 Çocuklarda teknoloji/ekran bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları Doç Dr Gülçin Gerçeker
13 Çocuklarda bağımlılığın yarattığı psikososyal sorunlar Dr Öğr Üyesi Dijle Ayar
14 FİNAL SINAVI Öğr Gör Dr İlknur Bektaş

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1-2 cilt. Sistem Ofset,Ankara.
Törüner E.K, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık.
Yiğit R. (2009). Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme.Sistem Ofset, Ankara.
Marilyn J Hockenberry, David Wilson, Catherine Jackson (Editor). Wong's Nursing Care of Infants and Children (Mosby) Hardcover (2006).
Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. editörler. (2013). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ). Internet users by region and country, 2010-2016. (2016). URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/treemap.aspx Erişim tarihi: 07 Ocak 2020

Türkiye İstatistik Kurumu. (2018). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do id=27819.Erişim tarihi: 07 Ocak 2020
Türkiye İstatistik Kurumu. (2019). Information and communication technology (ICT) usage survey on households and individuals. available at http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do id=30574 Erişim tarihi: 07 Ocak 2020

Türkiye İstatistik Kurumu. (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do id=18660 Erişim tarihi: 07 Ocak 2020
Anderson M, Jiang J. Teens, Social Media & Technology 2018. Pew research center. https://www.pewresearch.org/internet/wp-ontent/uploads/sites/9/2018/05/PI_2018.05.31_TeensTech_FINAL.pdf

Türkiye İstatistik Kurumu. (2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı Ve Medya, 2013. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do id=15866 Erişim tarihi: 07 Ocak 2020
Tomopoulos S, Dreyer BP, Berkule S, Fierman AH, Brockmeyer C, Mendelsohn A.L. Infant Media Exposure and Toddler Development. Arch. Pediatr. Adolesc. Med. 2010; 164: 1105 1111.

Wolf C, Wolf S, Weiss M, Nino G. Children s Environmental Health in the Digital Era: Understanding Early Screen Exposure as a Preventable Risk Factor for Obesity and Sleep Disorders. Children 2018; 5: 31.

Peck T, Scharf RJ, Conaway MR, DeBoer MD. Viewing as little as 1 h of TV daily is associated with higher change in BMI between kindergarten and first grade. Obesity 2015;23(8): 1680 1686.

Twenge JM, Campbell WK. Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports 2018;12: 271 283.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 BNS Başarı VZ * 0.50 +FN* 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BBN Başarı VZ * 0.50 +BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamasının % 50'si alınarak hesaplanacaktır. Yarıyıl başarı not ise yarıyıl içi notunun % 50 si ve final notunun % 50 si alınarak belirlenecektir.
Ders Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu +%50 final notu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğretim Üyesi Dijle AYAR
dijleozer87@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her dönem oluşturulan bireysel programa göre değişiklik göstermektedir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 2 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 3 4 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.145344335
ÖK.245344335
ÖK.345344335
ÖK.445344335
ÖK.545344335
ÖK.645344335