DERS ADI

: Temel Kuram ve Modellerin Psikososyal Bakıma Yansımaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSH 5005 Temel Kuram ve Modellerin Psikososyal Bakıma Yansımaları ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ZEKİYE ÇETİNKAYA DUMAN

Dersi Alan Birimler

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı; öğrencinin ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği alanında edindiği kuramsal bilgisini uygulama ile birleştirerek, birey aile ve toplumu biyopsikososyal boyutları ile ele alarak bakım verebilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde kullanılan kuramlar ve bakım modellerinin uygulamadaki işlevini kavrayabilme
2   2. Ruh sağlığını koruma, geliştirme ve iyileştirmede yaş dönemlerine uygun girişimlerde bulunabilme
3   3. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi bakımda kullanabilme
4   4. Birey, aile ve toplumu bütüncül olarak değerlendirebilme
5   5. Birey, aile ve toplumun stresle başa çıkma becerilerini güçlendirecek girişimleri kullanabilme
6   6. Sağlık politikalarının psikiyatri hemşireliğine etkilerini sorgulayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Psikiyatri Hemşireliğine giriş ve dersin tanıtımı Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
2 2. Psikiyatri hemşireliğine yön veren teoriler ve bakıma yansıması (Peplau, Travelbee, Orlando) Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan
3 3. İyileşme modellerinin bakıma yansıması (Tidal model) Doç. Dr. Neslihan Günüşen
4 4. Psikiyatride Biyolojik Kuramların Psikiyatri hemşireliğine yansıması Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan
5 5. Sinir Sistemi değerlendirmesi Doç. Dr. Neslihan Günüşen
6 6. Yaşam dönemlerine göre ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve dönemsel ruhsal sorunlara müdahaleler Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan
7 7. Terapotik ortam, ve psikiyatri hemşireliğinde davranışçı müdahaleler Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
8 8. SINAV
9 9. Baş etme ve baş etmenin güçlendirilmesi, Baş etmeyi güçlendirmeye yönelik programlar Problem çözme uygulaması Doç. Dr. Neslihan Günüşen
10 10. Baş etme ve baş etmenin güçlendirilmesi, Baş etmeyi güçlendirmeye yönelik programlar Problem çözme uygulaması (Devam) Doç. Dr. Neslihan Günüşen
11 11. Klinik gözlem, görüşme ilke ve teknikleri Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
12 12. Ruhsal durum muayenesi Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
13 13. FSÖ ve Psikiyatri hemşireliğinde tanılama formları Tanılama formu oluşturma Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
14 14. Sağlık Politikalarının psikiyatri hemşireliğine yansıması Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
15 15. Dersin Değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA.
Öztürk, O., Uluşahin A. (2008). Hasta Hekim İlişkisnin İlkeleri ve Psikiyatri Görüşme. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları Ankara, Nobel Tıp Kitabevleri, yenilenmiş on birinci baskı**
Güleç, C. (2007) Psikiyatrik görüşme ve hasta hekim ilişkileri. Psikiyatri Temel Kitabı I. Ankara, Hekimler Yayın Birliği.
Townsend, MC. (2009) Psychiatric Mental Healt Nursing. Sixth Edition. David Company. Philadelphia. USA
Yardımcı kaynaklar:
Psikiyatri Hemşireliği Dergisi
www.guideline.gov
www.psikiyatridizini.org
www.phdernegi.org
http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr
Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD
İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tartışma, soru-cevap, vaka sunumu, kavram haritası, rol oynama, video gösterimi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.

Öğrencinin ödev/sunumlarında; durumları tanımlaması, analiz etmesi, değerlendirmesi, bilgiye ulaşması değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman
No: 0232412 47 84

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 11 11
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.152531522
ÖK.25235431
ÖK.3555332
ÖK.4555522
ÖK.5555552
ÖK.6555