DERS ADI

: Dil ve Konuşma Bozuklukları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 5046 Dil ve Konuşma Bozuklukları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜLMİRA KURUOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Disiplinlerarası niteliği taşıyan bu ders, konuşma ve dil arasında olan farkı ortaya çıkararak dil ve konuşma bozukluklarının ayrımını ele almak; çeşitli dil, konuşma, iletişim, yazma, okuma bozukluklarının, dil, kulak ve kalem sürçmelerinin özellikleri incelemektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuşma bozukluklarını analiz edebilmesi
2   Dil bozukluklarını analiz edebilmesi
3   Konuşma, dil ve iletişim bozukluklarının arasındaki farkı ortaya koyabilmesi
4   Okuma ve yazma bozukluklarını açıklayabilmesi
5   Dil, kulak, kalem sürçmelerini açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil, konuşma ve iletişim
2 Dil ve konuşma bozukluklarının tanımı
3 Konuşma bozukluklarının nedenleri ve türleri. Çocuklarda geçikmiş konuşma
4 Çocuklarda sesletim bozuklukları
5 Kekemelik
6 Okuma Bozukluğu: Disleksi
7 Yazma bozukluğu: Disgrafi
8 Arasınav + ders
9 Dil bozukluklarının nedenleri ve türleri
10 Otizim de dil ve konuşma bozukluğu
11 Down sendromunda iletişim sorunu
12 İşitme kaybı ve dil. Türk işaret dili
13 Dil sürçmeleri
14 Kulak sürçmeleri, kalem sürçmeleri
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Baykoç, N.D. "Konuşma-Dil Bozuklukları ve Eğitsel Görüşler" Özürlü Çocuklar ve
Eğitimleri. (Editör: Şule Bilir). Ankara: Hacettepe üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
Bölümü, s. 211-223., 1986.
2. Belgin, E., A. Ataş ve E. Özcebe. "Çocukluk Afazisi" Ankara Üniversitesi 5. Mitat Enç Özel Eğitim Günleri. Ankara: Türkiye Sakatlar Konfederasyonu Yayınları, No. 5, s. 99-106., 1997.
3. Ege, P. "Kekemelikte Erken Tedavi: Önemi ve Yöntemleri" Ankara Üniversitesi 5. Mitat Enç Özel Eğitim Günleri. Ankara: Türkiye Sakatlar Konfederasyonu Yayınları, No. 5, s. 137-141., 1997.
4. Johnson, W. Kekemelik ve Yapabilecekleriniz. (Çeviren: A. Üsküdarlı) İstanbul: Meter Matbaacılık, ESBANK Yayınları, 1993.
5. Konrot, A. "İşitme Engelli Çocuklarda Konuşmanın Bürünsel Özellikleri Nasıl Geliştirilebilir "
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1-1: s. 119-129.,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, işbirlikli çalışma, araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS AraSınav
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu ARS * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulmira.kuruoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.14445
ÖK.24445
ÖK.34445
ÖK.44445
ÖK.54445