DERS ADI

: Sınıf Öğretmenliği Türkçe Öğretiminde Çağdaş Yöntemler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSÖ 5023 Sınıf Öğretmenliği Türkçe Öğretiminde Çağdaş Yöntemler ZORUNLU 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkçe öğretimi alanında çağın ihtiyaç duyduğu öğretim yaklaşımları konusnda bilgi ve beceri sahibi olmak ve bu kapsamda Türkçe öğretimi ve Türkçenin temel dil becerileri alanlarında eğitim uygulamalarıyla bilimsel ve akademik yaklaşımlarda deneyim kazanmak, Türkçe öğretiminde uygulanan yöntemlerle bilgi ve iletişim teknolojisi unsurlarını terkip yapabilme becerisine sahip olmak, Temel dil becerilerinin temel eğitim düzeyinde somut uygulamalarla geliştirebilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçenin Tarihi gelişimini, temel kavramlarını ve kaynak metinlerini bilebilme,
2   Türkçede temel dilbilgisi çalışmalarını ve temel sözlüklerini bilebilme,
3   Türkçe Öğretim Yöntemlerini bilebilme ve uygulayabilme,
4   Temel dil becerileri olan okuma, dinleme, konuşma ve yazma yöntemlerini bilebilme ve uygulayabilme,
5   Şiir, hikâye, roman, tiyatro metinleriyle Türkçe öğretimini gerçekleştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkçenin Tarihi gelişimi.
2 Türkçenin kaynak metinleri bilgisi.
3 Türkçede temel dilbilgisi çalışmaları, temel sözlükler.
4 Türkçenin temel kavramları.
5 Türkçe Öğretim Yöntemleri
6 İlk okuma yazma öğretimi.
7 Okuma, dinleme, okuduğunu anlama, konuşma, yazma yöntemleri.
8 Konu Tekrarı ve Ara Değerlendirme
9 Dilbilgisi öğretimi; ses, kelime grupları, bütünden parçaya, parçadan bütüne cümle tahlili öğretimi.
10 Şiir metinleriyle Türkçe öğretimi
11 Hikâye, roman metinleriyle Türkçe öğretimi
12 Türkçe öğretiminde ortamlar.
13 Türkçe öğretiminde araç-gereç kullanımı.
14 Türkçe öğretiminde Türk çocuk edebiyatından yararlanma. Türkçede ölçme ve değerlendirme
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akyol, H. ve Şahin, A. (2020). Dil bilgisi ve imla öğretimi. Türkçe öğretimi öğretmen adayları ve öğretmenler için (2) içinde (213-240). Ankara: Pegem.
Arslan, A. (2010). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve türkçe öğretimi. Atatürk üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi. 13(1).
Arslantaş, H.İ. Cinoğlu, M. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. İnönü üniversitesi eğitim bilimleri dergisi. 11(1).
Dolunay, S. K. (2019). Dil bilgisi öğretimi. Türkçe öğretimi el kitabı (3) içinde (375-410). Ankara: Pegem.
Duman, A. (2019). Türkçenin öğretimi tarihine bir bakış. Türkçe öğretimi el kitabı (3) içinde (71-88). Ankara: Pegem.
Erenoğlu, D. (2010). Mehmet kaplanın dil üzerine görüşleri. Atatürk üniversitesi türkiyat araştırmaları enstitüsü dergisi. 14(36).
Güneş, F. (2009).Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa kemal üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi. 6(11).
Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa kemal üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi. 8(15).
Güneş, F. (2013). Dil bilgisi öğretiminde yeni yaklaşımlar. Dil ve edebiyat eğitimi dergisi. 2(7).
Güneş, F. (2017). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı. Ana dili eğitimi dergisi, 5(1).
Güneş, F. (2019). İlkokuma yazma öğretimi yaklaşım ve modeller (1). Ankara: Pegem.
Güneş, F. (2020). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller (9). Ankara: Pegem.
Kalaycı, N. ve Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2009-2017-2019). Trakya eğitim dergisi. 10(1).
Maden, S ve Kızıltaş, M. (2019). Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimiyle ilgili bir kaynakça denemesi. Uluslararası eğitim bilim ve teknoloji dergisi. 5(3).
MEB. (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (1-8. Sınıflar). Ankara: MEB.
TDK (2020). Türk dil kurumu. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/
Uçgun, D. (2019). Tarihi süreç içerisinde türkçe öğretim programları ve türkçe öğretmenlerinin yetiştirilmesi. Türkçe öğretimi el kitabı (3) içinde (89-106). Ankara: Pegem.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösterme, tartışma, soru-cevap, örnek olay ve işbirlikli öğrenme uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda sınavlar ve uygulama çalışmalarıyla ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.yazar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 6 60
Ödev Hazırlama 8 5 40
Vize Sınavına Hazırlık 2 15 30
Final Sınavına Hazırlık 2 15 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1545
ÖK.2545
ÖK.3545
ÖK.4545
ÖK.5545