DERS ADI

: Türkiye'nin Eğitim Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EYD 5040 Türkiye'nin Eğitim Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NECLA FIRAT

Dersi Alan Birimler

Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrenciler eğitim sorunlarının farkında olabilecekler ve uygulamaları değerlendirip eleştirebileceklerdir. Sorunlara çözüm önerileri getirebileceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Temel kavramların bilgisi ve analitik olarak gözden geçirilmesi
2   Kavramları doğru ve yerinde kullanabilme
3   Türk eğitim sisteminin sorunlarını fark edebilme
4   Sorunları ortaya koyabilme
5   Sorunların kaynaklarını ve nedenlerini analiz edebilme
6   Sorunlara çözüm önerebilme
7   Herhangi bir eğitim sorunu hakkında çözümleri de kapsayan rapor yazabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkiye Cumhuriyeti nin kuruluşunda yapılanlar ve Osmanlı eğitim sisteminden farklılıkları
2 Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. Türk eğitim sisteminin genel hedefleri ve ilkeleri. Demokratiklik, bilimsellik, laiklik, işe dayalılık, karma eğitim ilkeleri ve dayanakları
3 Türk eğitim sisteminin dayandığı siyasi ve ekonomik temeller. Ulusal tek dil ve eğitim dili olarak Türkçe.
4 Eğitimin nicel yönü ve ilgili gelişme ve göstergeler. Eğitimin nitel yönü ve ilgili göstergeler. Öteki ülkelerle karşılaştırma. Eğitimde kalite.
5 Eğitimde fırsat ve imkân eşitliği ilkesi, eğitimde cinsiyet eşitliği ilkesi ve değerlendirme.
6 Okulöncesi eğitim, öğretmen yetiştirme, önemleri, nicel ve nitel durum. Sorunlar ve öneriler.
7 İlköğretim ve temel eğitim kavramları. İlköğretimin zorunluluğu ve evrenselliği. İlköğretimin nicel yönü. Bölgelere, cinsiyete, illere ve yerleşim yerlerine göre okullaşma oranları. İlköğretimin hedefleri ve kalitesi. Taşımalı öğretim. İlgili araştırmalar.
8 Ara Sınav
9 Ortaöğretimin amaçları. Ortaöğretimin nicel yönü. Okullaşma oranları ve harcamalar. Genel ortaöğretimin sorunları. Yönelme ve ilgili sorunlar.
10 Mesleki teknik ortaöğretim. İlgili araştırmalar. Sorunlar, öneriler
11 Yükseköğretim. Yükseköğretime giriş ve sorunlar. Nicel durum. Maliyet ve harcamalar. Özel üniversiteler. Yükseköğretimin hedefleri ve gerçekleşme derecesi. İlgili araştırmalar ve öneriler.
12 Yaygın eğitim. Mesleki ve teknik yaygın eğitim. Ilgili sorunlar ve çözüm önerileri. Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri, önemleri, sorunlar ve çözüm önerileri.
13 Türk eğitim sistemini Avrupa topluluğunun ölçütlerine göre değerlendirilmesi ve karşılaştırılması
14 Öğrenci sunumları (yazılı ve sözlü) dönüt ve düzeltmeler
15 Yıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Âdem, Mahmut. Atatürkçü Düşünce Işığında Milli Eğitim Politikamız. İstanbul: Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık. (Cumhuriyet Gazetesi ninin okurlarına armağanı). 2000.

Aytaç, Kemal. Avrupa Okul Sistemlerinin Demokratlaştırılması. Üçüncü Baskı. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını No:143, 1985.

Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi, Başlangıçtan 1993 e Genişletilmiş ve Yeniden Yazılmış 10. Baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık, 2006.

Chau, T.Ngac. Demographic Aspects of Educational Planning. Fundamentals of Educational Planning. Paris: UNESCO Infernational Institute for Educational Planning. 1969.

DPT. Dokuzuncu Kalkınma Planı 2007-2013. Mükerrer Resmî Gazete Sayı : 26215. 1 Temmuz 2006. Cumartesi. TBMM KARARI.

DPT. Yeni Strateji ve Kalkınma Planı Üçüncü Beş Yıl 1973-1977. Ankara: DPT Yayını, No: 1272, 1973.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap yöntemi. Tartışma, beyin fırtınası, seminer ve derste sözlü olarak, ödevlerle yazılı olarak uygulamalı çalışma. Bir eğitim sorunu hakkında rapor yazma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necla.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.155454235
ÖK.255224135
ÖK.355454535
ÖK.455422235
ÖK.552444235
ÖK.652244235
ÖK.755555555