DERS ADI

: Cumhuriyet Dönemi Siyasi Yaşam

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 5042 Cumhuriyet Dönemi Siyasi Yaşam ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu derste, öğrencinin modern politik sistemin başlangıcından itibaren Türk demokrasi
tarihinin evreleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Bunun yanında
toplumda, gerçek anlamıyla demokrasi bilincinin oluşup oluşmadığı ve demokratik
değerlerin ne ölçüde içselleştirilebildiği sorunsalları tartışılarak; öğrencilerin içe
dönük değerlendirmeler yapmaları hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk demokrasi tarihinin süreçlerini kavrayabilme
2   Siyasi kurumlar hakkında bilgi sahibi olabilme
3   Toplumsal ve siyasi gelişmeleri açıklayabilme
4   Demokrasi kültürünün dünya ve Türkiye deki gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme
5   Dönemin siyasi partillerini izah edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkiye Büyük Millet Meclisi 1921 ve 1924 Anayasalar
2 Cumhuriyet Halk Fırkası
3 Siyasal devrimler ve çok partili yaşam denemeleri: TCF-SCF
4 İkinci Dünya Savaşı sonrası çok partili yaşam
5 Demokrat Parti iktidarı ve demokrasi dışı uygulamalar: Tahkikat Komisyonu
6 1960 Askeri Darbesi ve 1961 Anayasası
7 Ara sınav
8 Türk siyasetinde sol ve sağ kavramları
9 1990'lı yıllardaki siyasi gelişmeler ve genel değerlendirme
10 Dönemin önde gelen siyasi portreleri
11 Dünyadaki siyasi gelişmeler ve Türkiye
12 Türkiyenin bulunduğu bölgedeki siyasi gelişmeler
13 Askeri müdahaleler ve Türk Demokrasisi
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye de Siyasi Partiler 1859-1952, 2. Baskı, Arba Yayınları,
İstanbul 1995.
Karpat,Kemal, Türkiye de Siyasal Sistemin Evrimi, 1876-1980, İmge Kitabevi Yayınları,
Çavdar, Tevfik, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 4. Baskı, İmge Kitabevi Yayınları,
İstanbul 2008.
Özbudun, Ergun, Türkiye de Parti ve Seçim Sistemi, İstanbul, 2011

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders,ödev ve sınıf içi tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Fevzi ÇAKMAK
fevzi.cakmak@deu.edu.tr
(0232) 301 79 36
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca- İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her Perşembe 09:00-11:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Sunum Hazırlama 1 4 4
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.54