DERS ADI

: Cumhuriyet Dönemi Türk Tarihçiliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 5035 Cumhuriyet Dönemi Türk Tarihçiliği SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ LEYLA KIRKPINAR

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Osmanlı vakayinüvisliğinden, günümüz modern tarihçiliğine uzanan süreçte, Türk tarihçiliğinin geçirdiği evreleri ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Klasik Osmanlı tarihçiliği, çağdaşlaşma hareketleriyle birlikte değişim sürecine girmiştir. Vakanüvistlikten bilimsel yöntemlerin uygulandığı tarihçilik sürecine geçiş serüveni hakkında bilgi sahibi olma..
2   Tarihi Osmani Encümeni, II. Meşrutiyet Dönemi tarihçilik çalışmaları ile Cumhuriyetle birlikte kurulan Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti, Türk Tarih Kurumunun çalışmalarını kıyaslayabilme.
3   Dünyada çıkan tarihçilik akımlarının Türkiye'deki tarih anlayışlarını nasıl etkilediğini araştırıp sorgulayabilme.
4   Sosyal bilim olan tarihin ideolojik tartışmaların merkezi haline dönüşürken günümüzde tarihçinin olgular ve belgelerle bilimsel yöntemi kullanması yeni yaklaşımları değerlendirebilme.
5   Halkevleri tarih çalışmaları, Yön ve Kadro hareketi gibi süreçlerde1em akademik hem de popüler tarih çalışmalarına ilişkin analiz yapabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı Tarihçiliği Vakanüvistlik, Tanzimat sonrası yeni arayışlar,Abdullah Cevdet, Namık Kemal Tarih Kitaplarının yazımı
2 ll.Meşrutiyet Dönemi tarih anlayışı Tarih ders kitapları, Tarihi Osmani Encümeni
3 Atatürk Dönemi Tarih Kitapları. Tarih1-4 1933 üniversite Reformu.İnkılap Tarihi Dersleri
4 Türk Tarih Tetkik Cemiyetinin Kuruluşu. TTK Çalışmaları, Türk Tarih Tezi tartışmalar
5 Halkevleri tarih, arkeoloji kollarının çalışmaları. 1930lar Türkiye'sinde yerel, sosyo-ekonomik tarih çalışmaları,Niyazi Berkes sosyoloji çalışmaları, Pertev naili Boratavın folklor çalışmalarının sosyal tarih çalışmalarına etkisi
6 Ara sınav
7 Cumhuriyet Tarihçilerini etkileyen çağdaş akımlar. Alman Ekolu, Annales Ekolü Feodalite, Merkez Cevre İlişkileri, Asya Tipi Üretim Tarzı tartışmaları içinde Türkiye'nin Tarih yazıcılığı
8 Cumhuriyet tarihçiliğinin Temel Kaynakları
9 Arşivler, Basın, Raporlar,İstatistikler,Fotoğraf, Belgesel,Sinema, anılar , araştırma eserle giibi malzemenin Tarihçiler tarafından değerlendirilmesi süreci
10 Tarihçinin Misyonu: Nesnellik
11 Tarihçinin Misyonu: Objektiflik
12 Cumhuriyet Tarihçilerinin Sıkıntıları Resmi Tarih!/ Alternatif Tarih! ikileminde tarih bilimi
13 Sözlü tarih,popüler tarih, medya bilgi kirliliği içinde tarihçinin belgeleri değerlendirmesi
14 Hangi tarih Cumhuriyet Tarihine Bakış tartışmaları içerisinde İdeolojik olan tarih mi Tarihçi mi Ya da yapay şekilde yaratılmaya çalışılan tarihçi dısı yaklaşımlar mı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kemal Arı,Tarih Yöntemi,İleri Kitabevi,
G,ÇANDARLIOĞLU, Tarih Metodu (Yazma-Araştırma), İstanbul, 2003.
Zeki Velidi TOGAN, Tarihte Usul, İstanbul, 1997.
Mübahat KÜTÜKOĞLU, İlmi Araştırma Usulleri, İstanbul, 2000.
Cavit Orhan TÜTENGİL., Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, İstanbul, 1981.
Doğan ÖZLEM Tarih Felsefesi, İzmir, 1984.
Salih Özbaran,Tarih,Tarihçi ve Toplum, TETTV Yurt yayınları,
Salih Özbaran, Güdümlü Tarih,TETTV Yurt yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders, ders içi tartışma,kitap tanıtımı,belgesel doküman

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Leyla KIRKPINAR
leyla.kirkpinar@deu.edu.tr
(0232) 301 79 42
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 11.15-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Ödev Hazırlama 2 10 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 13 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.234
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.55