DERS ADI

: Türk Yenileşme Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 5031 Türk Yenileşme Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin sonunda öğrenci;Modern Dünyanın Doğuşu ve Osmanlı Devletine Etkilerini, Modernitenin Osmanlı Toplumundaki Öncüleri ve Sorunu AlgılayışBiçimlerini,Kurumlarda Modernleşmeyi :III. Selim ve II. Mahmut önemlerini, Eğitimde, Hukukta,Siyasal Modelde Değişmeyi : Jöntürklük, Monarşi ve Meşrutiyeti, Siyasal Yapıda Modernleşmeyi: Meclisi Mebusan ve Âyanı, Ekonomik Yapı ve Değişimi,Partileri : İttihat ve Terakki ve Muhalefet Yıllarını, Partiler ve
İdeolojilerin Ana Çizgilerini, II. Meşrutiyet Dönemi Etkilerini açıklayıp yorumlayabilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Reform,modernleşeme ve yenileşme kavramalarını açıklayabilme
2   Osmanlı imparatorluğu ve Avrupadaki yenilşeme hareketlerini karşılaştırmalı
3   Yenilşeme hareketinin öncü kadrolaraı hakkında bilgi sahibi olabilme
4   Yapılan yenileşme hareketlerinin Türkiye Cumhuriyetine olan etkisini
5   Türkiye'deki çağdaşlaşma harektelerini dönemlerine göre izah edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişin kaynak kitapların tanıtımı
2 Derse ilşikin kavramların tanıtımı
3 Osmanlı imparatorluğundaki yenilşeme hareketlerinin genel karekteri
4 Avrupadaki yenilşeme hareketlerinin genel karekteri
5 15-16 .yüzyıllarda Osmanlıdaki yenileşme harektlerinin genel karekteri
6 Yenileşme hareketlerinin önemli isimleri.3.Selim Dönemi
7 Yenileşme hareketlerinin önemli isimleri:2.Mahmut dönemi
8 Ara Sınav
9 Tanzimat dönemi ve Islahat Hareketleri
10 2.Abdülhamit dönemi,jön türkler ve birinci meşrutiyet
11 ittihat Terakki ve ikinci meşrutiyet
12 Türk devrimleri ve kazanımlar
13 Yenileşme harektelerinin Cumhuriyete olan etkisi
14 Cumhuriyet kadrolarının yenilşeme anlayışı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Berkes, Niyazi, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Ankara, 1973.
Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi, c. V-VIII, Ankara, 1961.
Lewis, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu, çev. Metin Kıratlı, Ankara, 1991.
Mardin, Şerif, Yeni Osmanlılar Düşüncesinin Doğuşu, İstanbul, 1995..
Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri, İstanbul, 1996.
Turhan Mümtaz, Kültür Değişmeleri, İstanbul, 1994.
Yerasimos, Stafanos, Azgelişmişlik Sürecinde Türkiye, çev. Babür Kuzucu, İstanbul, 1977

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders,ödev ve ders içi tartışma..

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Fevzi ÇAKMAK
fevzi.cakmak@deu.edu.tr
(0232) 301 79 36
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca- İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her Perşembe 09:00-11:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 9 9
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.13
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.54