DERS ADI

: Türk İslam Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5107 Türk İslam Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Yüksek Lisans düzeyindeki öğrencilerimizin;
1-Türkler ile Müslüman Arapların münasebetlerini ve Türklerin İslam'ı kabul sürecini ve nasıl Müslüman olduklarını,
2- İslami Türk tarihi içinde kurulan Müslüman-Türk devletlerinin, tarihlerini, kültür ve medeniyetlerini,
3-Türk-İslam kültür ve medeniyetine yaptıkları etki ve katkılarını,
4-Türk, İslam ve Dünya tarihinde oynadıkları rolleri, işgal ettikleri mevkilerini ve önemlerini temel tarih kaynaklarından tarih biliminin usul ve yöntemlerine göre doğru ve objektif bir şekilde öğrenmelerini, kavramalarını ve yorumlamalarını sağlamak.
5- Bu sayede programı bitiren öğrencilerde, günümüzde Türk milletinin ve Türk ve İslam dünyasının karşı karşıya kaldığı kimi siyasi, dini, toplumsal, ilmi ve kültürel sorunları anlama yeteneği kazandırmak ve söz konusu problemlerin çözümüne dair fikir, yorum ve öneriler geliştirmeleri için duyarlılık ve motivasyon oluşturmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk-Arap ilişkilerinin tarihi geçmişi ve seyri hakkında bilgi ve fikir sahibi olur.
2   Türklerin İslamiyet ile ilk defa nasıl ne zaman tanıştıklarını ve hangi yollarla İslamiyet'i kabul ettiklerini öğrenir.
3   Müslüman Türklerden Abbasi devletinde çeşitli sahalarda görev alan hizmet eden şahısları tanır ve onların Abbasi-İslam tarihinde oynadıkları roller hakkında bilgi edinir.
4   Müslüman Türklerden Abbasi devletinde çeşitli sahalarda görev alan hizmet eden şahısları tanır ve onların Abbasi-İslam tarihinde oynadıkları roller hakkında bilgi edinir.
5   Müslüman Türk devletlerinin siyasi, idari, askeri, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısı ve bu devletlerin genel Türk tarihi, İslam tarihi ve genel Dünya tarihi içerisindeki önem ve mevkileri hakkında bilgi sahibi olarak değerlendirme, analiz yapma ve günümüzün kimi sorunlarına dair sonuçlar çıkarma kabiliyetini kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Umumi Türk Tarihine Giriş: Türk Tarihinin Devirlerine ve Tasnifine Dair Tespit ve Yaklaşımlar
2 Türk Tarihinin Genel Özellikleri, Türk Tarihinin İncelenmesinde Karşılaşılan Bazı Problemler Ve Çözüm Önerileri
3 Türk Tarihi İle İslam Tarihinin Münasebeti ve Türk-İslam Tarihi Kavramı ve Kapsamı, İslam Öncesi Ve Sonrası Dönemde Türk Arap Münasebetleri
4 Türklerin İslam'ı Kabul Süreci: Yaşanan Olaylar ve Problemleri, Vasıtaları, Etkileyici Faktörleri ve Sonuçları
5 Abbasi Devletinin Hizmetine Giren Müslüman Türkler ve Oynadıkları Siyasi-Askeri Roller
6 İlk Müslüman Türk Devletleri: Tolunoğulları, İhşidiler ve İtil-Volga Bulgar Hanlığı'nın Siyasi Tarihi, Kültür Medeniyetleri
7 Karahanlılar Devleti Tarihi, Kültürü ve Medeniyeti, Karahanlıların Türk-İslam Tarihindeki Yeri ve Önemi
8 ARA SINAV
9 Gazneliler Devleti Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, Gaznelilerin Türk-İslam Tarihindeki Yeri ve Önemi
10 H.V/M.XI Asrın Başında İslam Dünyasının Genel Durumu ve Selçukluların Tarih Sahnesine Çıkışı ve Devletin Kuruluşu
11 Selçukluların Doğu İslam Dünyasında Siyasi ve Askeri Güç Haline Gelmesi: Sultan Tuğrul, Sultan Alparslan ve Sultan Melikşah Devirleri
12 Selçuklu Devletinin Siyasi ve Askeri Yapısı ve Selçuklu-Abbasi Münasebetleri ve Dini Siyaseti
13 Selçuklu Devlet Teşkilatı ve Müesseseleri
14 Selçuklu Kültür ve Medeniyeti

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Taberi, Tarihü-Ümemi ve'l-Mülük
- İbnü'l-Esir, el-Kamil fi't-Tarih
-Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş
-V.V. Bartold, Moğol İstilasına Kadar Türkistan (Çev. Hakkı Dursun Yıldız
- Hakkı Dursun Yıldız, Türkler ve İslamiyet
- Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi
- Heyet, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi
- Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilatı
- Erdoğan Merçil, Gazneliler Devleti Tarihi
-Hanefi Palabıyık, Valilikten İmparatorluğa Gazneliler
-Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti
Yardımcı kaynaklar:
- İslam Ansiklopedisi ve Türkler Ansiklopedisi vb.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Okuma, araştırma, soru- cevap, anlatma, sunum, yorumlama, tartışma, ödev ve uygulama..

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.545