DERS ADI

: Tarih Araştırmalarında Metodoloji I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5103 Tarih Araştırmalarında Metodoloji I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrenciye tarihi araştırmalarda bulunmak ve bilimsel nitelikte tarihi eser ve makale vb. kaleme almak için gerekli formasyonu kazandırmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih disiplininin anlam, önem ve yararı ile diğer sosyal bilimlerle ilişkisi üzerinde bilgi sahibi olur.
2   Tarihin kaynaklarını türleri ve özellikleri ile tanır.
3   Tarihi kaynak ve malzemesinden tarihi gerçekliği çıkarıp yeniden inşa etmek ve nihayet onu yazıp yorumlarken gerekli bilgi, donanım, kural ve işlemleri bilip uygular.
4   Tarihsel bilginin bilgi değeri ve sınırları hakkında bir fikir sahibi olur.
5   Tarihte teorinin yeri üzerinde bir tartışma yapar ve tarih yazımında teorilerden yararlanmanın fayda ve sakıncaları konusunda bir bilgi sahibi olur.
6   Bazı önemli yerli ve yabancı tarihçilerin çalışma usullerini öğrenerek bunlardan yapılan çalışmalardan yararlanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarih Disiplini, Tanımı, Konusu ve Yararı hakkında bir tartışma
2 Geçmişten Günümüze Tarih disiplinin Gelişimine Bir Bakış
3 Tarihin Kaynakları
4 Kaynakların Kullanımı, Tarih Eleştirisi, Dış Tenkit ve İşlemleri
5 Kaynakların Kullanımı, Tarih Eleştirisi, İç Tenkit ve İşlemleri
6 Tarih Yazımının Ana Temaları - I: Siyasi Tarih, Biyografik Tarih
7 Tarih Yazımının Ana Temaları - II: Ekonomik Tarih, Sosyal Tarih
8 ARA SINAV
9 Tarih Yazımının Ana Temaları - III: Genel Tarih, Lokal Tarih
10 Tarihin Yazımı ve Yorumu I
11 Tarihin Yazımı ve Yorumu II
12 Tarihsel Bilginin Sınırları
13 Tarih ve Teori
14 Bazı Ünlü Tarihçiler ve Çalışma Usulleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- John Tosh, Tarihin Peşinde
-Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul
-Leon,E. Halkin, Tarih Tenkidinin Unsurları
- Seyyide İsmail Kaşif, İslam Tarihinin Kaynakları ve Araştırma Yöntemleri, Çev., Mehmet Şeker,Rıza savaş ve Ramazan Şimşek
-Ahmet Güner, İslam Tarihi Disiplini, Gelişimi ve Yöntemi
-E.H. Carr, Tarih Nedir
- Ahmet Şimşek (Ed.) Tarih Nasıl Yazılır
-Sabri Hizmetli, İslam tarihçiliği Üzerine

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kocyigitt@msn.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1544
ÖK.245
ÖK.34
ÖK.455
ÖK.55
ÖK.645