DERS ADI

: Türk İslam Sanatları I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5127 Türk İslam Sanatları I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Erken İslam döneminden itibaren başta mimari olmak üzere uygulanan süsleme programlarının başlıca örneklerle incelenmesi, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemlerinde bu süslemelerin gelişiminin ve değişiminin tespiti amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam sanatının özellikle mimari eserlerde bezeme alanında ortaya koymuş olduğu zenginlikleri kavrar.
2   Mimariden küçük objelere kadar Türk İslam sanatı ürünlerini tanır.
3   Nesneleri üç boyutlu formlar halinde kavrar ve algılayabilir.
4   Alanıyla ilgili problemleri tanır ve bu hususta eleştirel bir zihniyet ve bakış açısını elde eder.
5   Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Erken İslam Dönemi Süsleme Sanatlarına Genel Bir Bakış
2 Anadolu Selçuklu Döneminde Süsleme
3 Anadolu Selçuklu Dönemi Taş Süslemeleri
4 Geometrik ve Bitkisel Süslemeler
5 Figürlü Süslemeler ve Yazı
6 Anadolu Selçuklu Dönemi Çini Sanatı
7 Beylikler Döneminde Süsleme
8 Arasınav
9 Erken Osmanlı Döneminde Süsleme
10 Klasik Öncesi Osmanlı Döneminde Süsleme
11 Klasik Osmanlı Döneminde Süsleme
12 Mimar Sinan'ın Süsleme Anlayışı İlişkisi
13 Osmanlı Dönemi Süsleme Sanatının Çağdaş Kültür Çevreleriyle
14 Genel Tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Yetkin, S. Kemal, İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul 1984.
- Ögel, Semra, Anadolu Selçukluları nın Taş Tezyinatı, Ankara 1987.
- Mülayim, Selçuk, Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler, Ankara 1982.
- Öney, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara 1992.
- Özbek Yıldıray, Osmanlı Beyliği Mimarisnde Taş Süsleme (1300-1453), Ankara 2002.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, tartışma, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan Edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.154
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.554