DERS ADI

: İslam Felsefesinde İşrakilik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5191 İslam Felsefesinde İşrakilik SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

öğrencinin işrak felsefesinin kaynakları, ortaya çıkışı ve gelişim seyri hakkında bilgi sahibi olması yanında işrak filozoflarının felsefeye ve felsefi problemlere yaklaşımlarını analiz edebilecek ve yorumlayabilecek bir kavrayışa ulaşması amaçlanmaktadır. Bu sayede işrak felsefesinin İslam felsefesi içinde ortaya çıkan önemli bir felsefe ekolü olduğu ve islam düşüncesinin gelişmesinde ve zenginleşmesinde önemli bir yere sahip olduğu açıkça görülecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşrak felsefesinin kaynaklarını ve ortaya çıkış sebeplerini öğrenmiş olur.
2   İşrak felsefesinin kadim felsefe ve düşüncelerle ilişkisini kavramış olur.
3   İşrak felsefesinin meşşailik, kelam ve tasavvuf ekolleriyle ilişkisini öğrenmiş olur.
4   İşrak felsefesinin yöntemini öğrenmiş olur.
5   İşrak felsefesinin din-felsefe ilişkisine yaklaşımını öğrenmiş olur.
6   İşrak felsefesinin İslam düşüncesine etkisini öğrenmiş olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İşrak Felsefesinin Tanımı ve Kaynakları
2 İşrak Felsefesinin Kadim Kaynakları: a) Eski Yunan Felsefesi, b) Eski İran Düşüncesi
3 İşrak Felsefesinin Dahili Kaynakları: a) Kur'an ve Hadisler, b) Kelam-Tasavvuf
4 İşrak Felsefesinin Alanı, Kapsamı ve Yöntemi
5 İşrak Felsefesinin İslam Düşüncesi İçindeki Yeri
6 İşrak Felsefesinin Problemleri
7 İşrak felsefesi Geleneği ve Düşünürleri
8 Ara Sınav
9 İşrak Felsefesinin Kelamla İlişkisi
10 İşrak Felsefesinin Meşşai Felsefeyle İlişkisi
11 İşrak Felsefesinin Meşşai Felsefe Eleştirisi
12 İşrak Felsefesinin Tasavvufla İlişkisi
13 İşrak Felsefesinde Dinin Rolü
14 İşrak Felsefesinde Din-Felsefe İlişkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Sühreverdi, İşrak Felsefesi (Hikmetu'l-İşrâk), çev., Tahir Uluç, İz Yayıncılık, İstanbul 2010.
2- Yusuf Ziya Yörükan, Şihabeddin Sühreverdî ve Nur Heykelleri, çev., A. Kamil Cihan, İnsan yayınları, İstanbul 1998.
3- Seyyid Hüseyin Nasr, Üç Müslüman Bilge: İbn Sina, Sühreverdî, İbn Arabi, çev., Ali Ünal, İnsan Yayınları, İstanbul 1986.
4- Aygün Akyol, Şehrezurî Metafiziği, Araştırma Yayınları, Ankara 2011.
5- Hüseyin Ziyâî, "Sühreverdî: Aydınlanmacı Felsefe Doktrini (Otoritenin Kaynağına Doğru)", çev., Selahattin Ayaz, [Charles E. Butterworth, İslam Felsefesinde Siyasi Düşünmcenin Gelişimi içinde], Pınar Yayınları, İstanbul 1999.
6- John Walbridge, "Sühreverdî ve İşrakilik", çev., M. Cüneyt Kaya [Peter Adamson, Richard C. Taylor, İslam Felsefesine Giriş içinde] Küre Yayınları, İstanbul 2007.
7- A. Kamil Cihan, "Sühreverdî ve İşrakilik", [İslam Felsefesi:Tarih ve Problemler, ed., M. Cüneyt Kaya, İsamar Yayınları, İstanbul 2013.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, analiz, soru-cevap, ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler, işrak felsefesinin kaynakları, ortaya çıkışı ve gelişim dönemleri ile birlikte meşşailik, tasavvuf ve kelam ile ilişkisi gibi konular ve problemler üzerinde kavrayıcı, uygulayıcı bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma : 15:oo---16:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 4 5 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13454
ÖK.23454
ÖK.33454
ÖK.43454
ÖK.53454
ÖK.63454