DERS ADI

: Meşşai Felsefede Kategoriler Teorisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5189 Meşşai Felsefede Kategoriler Teorisi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin bu derste Meşşai filozofların hem Aristoteles'in hem de Aristotelesi eleştiren ve yorumlayan Yeni-Eflatuncu filozofların görüşleri üzerinden geliştirdikleri kategoriler teorisini kavraması hedeflenir. Töz, nicelik, nitelik, görelik ve göreli, zaman, yer, konum, iyelik, etki ve edilgi kategorilerinin anlamları öğretilerek Meşşai filozofların mantık ve metafizikte inceledikleri kategoriler teorisinin doğasını ve belli başlı problemlerini kavratmak amaçlanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Töz, nicelik, nitelik, görelik ve göreli, zaman, yer, konum, iyelik, etki ve edilgi kategorilerinin anlamları öğrenilir.
2   Meşşai filozoflarının mantık ve metafizikte inceledikleri kategoriler teorisinin şeylerin doğasına dayandığı kavranır.
3   Şeylerin mahiyetinin hem dış dünyada hem de zihinde varolabileceği öğrenilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Meşşai filozofların Aristoteles'in Kategoriler Teorisiyle İlişkisi
2 Meşşai Filozofların Yeni-Eflatuncu Filozofların Kategori teorileriyle İlişkisi
3 Kategorilerin Anlamı ve Felsefe İçindeki Yeri
4 Kategorilerin Metafizik ve Mantıkta Ele Alınışı
5 Töz Kategorisi
6 Nicelik Kategorisi
7 Nitelik Kategorisi
8 ARA SINAV
9 Görelik ve Göreli Kategorisi
10 Zaman Kategorisi
11 Yer Kategorisi
12 İyelik Kategorisi
13 Etki ve Edilgi Kategorisi
14 Meşşaî Filozofların Kategoriler teorisinin Etkisi ve Sonuçları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aristoteles, Kategoriler-Önermeler, çev., Furkan Akderin, Say yayınları, İstanbul 2017.
2. Farabi, Kategoriler ve Retorik, çev., ali Tekin, Klasik Yayınları, İstanbul 2019.
3. İbn Sina, Kategoriler, çev., Muhittin Macit, Litera yayıncılık, İstanbul 2014.
4. İbn Sina, Metafizik I, çev., Ekrem Demirli-Ömer Türker, Litera yayıncılık, İstanbul 2017.
5. Salih Yalın, İbn Rüşd Felsefesinde Kategoriler, kimlik Yayınları, Kayseri 2017.
6. J. Owens, Aristotle on Categories, The Review of Metaphysics, vol. 14, No. 1 (Sep., 1960), pp. 73-90.
7.Chrıstos Evangeuou, Arıstotle's Categorıes And Porphyry, E J. Brıll, Leıden, New York, Koln, 1996.
8. Frans A.J. De Haas, Did Plotinus and Porphyry disagree on Aristotle's Categories , Phronesis, Vol. 46, No. 4 (Nov., 2001), pp. 492-526.
9. Stough, Charlotte L., Language and Ontology in Aristotle's Categories, Journal of the History of Philosophy, Volume 10, Number 3, July 1972, pp. 261-272.
10. Anna Zhyrkova, Porphyry s Interpretatıon Of Categorıes The Neoplatonıc Approach To Nomınalısm , eos xcv 2008 ıssn 0012-7825.
11. Mohan Matthen, The Categories and Aristotle's Ontology, Dialogue, Volume 17, Issue 02, June 1978, pp 228 243.
Rıccardo Chıaradonna, The Categorıes And The Status Of The Physıcal World: Plotınus And The Neo-Platonıc Commentators, Greek, Arabıc, And Latın Commentarıes,
12. Phillip de Lacy, The Stoic Categories as Methodological Principles, Transactions and Proceedings of the American Philological Association, Vol. 76 (1945),pp. 246-263.
13. Lloyd A. Newton, Medieval Commentaries on Aristotle s Categories, Brill, Leıden- Boston 2008.
14. Stephen Menn, Metaphysics, Dialectic and the Categories, Revue De Métaphysique Et De Morale, 100e Année, No. 3, Sımmel - Le Problème Dutemps Hıstorıque (Juillet-Septembre 1995), Pp. 311-337.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, analiz soru-cevap, ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 4 5 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13354
ÖK.23354
ÖK.33354