DERS ADI

: İslam Ahlak Felsefesi ve Tasavvuf

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5187 İslam Ahlak Felsefesi ve Tasavvuf SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrenci bu derste İslam ahlakı ve tasavvufunun gelişimine etki eden Antik ve Helenistik dönemdeki felsefesi görüşleri öğrenir. Sokrates Platon ve Aristoteles ve Plotinos gibi filozofların yanı sıra Sokratesçi, Yeni Platoncu ve Stoacı felsefe ekollerinin İslam ahlakı ve tasavvufuna etkisini inceler. İslam ahlak düşüncesi ve tasavvufuna dair belli başlı problemleri ve bu problemlerin çözümüne dair ortaya konan belli başlı yaklaşımları analiz eder.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Ahlakı ve tasavvufunun oluşumuna etki eden kaynakları öğrenir.
2   Ahlaka yönelik felsefi ve tasavvufi bakış açıları geliştirir.
3   Erdemler, teorik ve pratik yetkinlik hakkında bilgi sahibi olur.
4   Evrensel ve ilahi düzeni ahlak ve tasavvuf zemininde ele alır.
5   İslam ahlak felsefesi ve tasavvufu hakkındaki belli başlı problemleri analiz eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Ahlak felsefesi ve Tasavvufunun Oluşumuna Etki Eden Kaynaklar
2 Ahlaka yönelik felsefi ve tasavvufi bakış açıları arasındaki İlişki
3 İslam Filozoflarında ahlakın kaynağı ve ahlak psikolojisi
4 İslam tasavvufunda ahlakın kaynağı ve ahlak psikolojisi
5 Dinin ahlak felsefesi ve tasavvufa etkisi
6 Erdemler: felsefi yaşam tarzı ve sufi yaşam tarzı
7 Teorik ve Pratik Yetkinlik: Benliğin Dönüştürülmesi
8 ARA SINAV
9 Tutkuların tedavisi ve iradenin yok edilmesi
10 Ölümü düşünmek
11 Ahlaki ve mistik talepler
12 Mutluluk: ruhani mükemmellik ve yücelik
13 Evrensel ve ilahi düzeni anlamak
14 Dünyayı estetik bakış açısıyla görmek
15 İlahi Varlıkla birleşme: Fena tecrübesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1.Kindi, Üzüntüden Kurtulma Yolları ( Risâle Fi l-Hîle li-def i l-ahzân), çev. Mustafa Çağrıcı, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2016.
2.İbn Miskeveyh, Tehzîbu l-Ahlak, çev., A. Şener, İ. Kayaoğlu, C. Tunç, Büyüyenay Yayınları, İstanbul 2000.
3.Yahya İbn Adi, Tehzîbu l-ahlâk, çev., Harun Kuşlu, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2013.
4. İhvân-ı Safâ, İhvân-ı Safâ Risâleleri, I-V, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
5. Farabi, Mutluluk Yoluna Yöneltme (et-Tenbîh alâ sebili s-Sa âde), (Farabi nin İki Eseri içinde), çev. Hanifi Özcan, İfav Yayınları, İstanbul 2005.
6. İbn Sina, Arifler ve Olağanüstü Hadiselerin Sırları, (el-İşârât ve t-Tenbihât IV), çev. Ömer Türker, Hayykitap, İstanbul 2010.
7.Gazali, İhya Ulumi d-Din.
8.Muhasibi, Nefsin Terbiyesi, çev., Mehmet Zahit Tiryaki, hayykitap, İstanbul 2008.
9.Necmeddîn Kübrâ, Seyr ü Sülûk Risâleleri, haz., Süleyman Gökbulut, ilk harf yayınevi, İstanbul 2016.
10. İbn Arabi, Ahadiyyet Risâlesi, çev., Hüsyin Şemsi Ergüneş, yay. haz., Ercan Alkan, ilk harf yayınevi, İstanbul 2012.
11. İbn Arabi, Fena Risalesi, çev., Mahmut Kanık, İz yayıncılık, İstanbul 2007.
12. Ataullah İskenderî, Hikem-i Ataiyye, haz.,tahir Galip Sewratlı, Sufi Kitap, İstanbul 2017.
13. Pierre Hadot, Ruhani Alıştırmalar ve Antik Felsefe, çev., Kübra Gürkan, Pinhan, İstanbul 2012.
14. Pierre Hadot, Plotinos ya da Bakışın Saflığı, çev., Özcan Doğan, DoğuBatı, Ankara 2016.
15. Walter T. Stace, Mistisizm ve Felsefe, çev., Abdüllatif Tüzer, İnsan yayınları İstanbul 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, Araştırma, Analiz, Soru-cevap, Ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 4 5 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13445
ÖK.23445
ÖK.33445
ÖK.43445
ÖK.53445