DERS ADI

: Klasik İslam Felsefesinin Ana Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5181 Klasik İslam Felsefesinin Ana Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin İslam Felsefesinin doğuşundan 15. yüzyıla kadarki dönemde tartışılan epistemoloji, yöntem, bilimlerin tasnifi, felsefe-din ilişkisi ve ahlak ve siyaset gibi pratik felsefe sorunları hakkında fikir sahibi olmasını sağlamak, çeşitli felsefi akımlara yönelik eleştiriler hakkında öğrenciye sistematik bilgi sağlayarak bu eleştirilerin felsefe tarihi içindeki konumunu belirleyip bu eleştiriler üzerine tartışma becerisi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'da felsefenin ortaya çıkışı nedenlerini tanır.
2   Klasik felsefi ilimlerin içeriklerini öğrenir.
3   İslam felsefesine özgü temel kavramların gelişim süreçlerini ve sorunları kavrar.
4   Klasik İslam Felsefe ekollerinin sorunlara yaklaşımlarını fark eder ve aralarında ilişkileri kurar.
5   Felsefi ilimlerin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri öğrenir ve ilişkilendirir.
6   Felsefi tartışmaların İslam bilim ve kültür tarihindeki etkileri üzerinde akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Felsefesinin Kaynakları: Kadim Sümer, Babil, Mısır, Hint geleneklerinden ve Grek felsefesinden intikal eden bilgi birikiminin mahiyeti
2 Kuran, Sünnet ve Kelamın bilim ve felsefi düşünceyi teşvik eden boyutları
3 İslam Felsefe ekollerinin epistemoloji, varlık ve pratik felsefe konuları açısından değerlendirilmesi
4 Felsefenin Sistematik konuları ve bilimler tasnifi: Mantık, Matematik, Tabiat Felsefesi, Metafizik ve Pratik felsefe (Ahlak ve Siyaset)
5 Felsefi İlimlerin yöntemi olarak mantık ve dil ilişkisinden kaynaklanan felsefi sorunlar; mantığın yerelliği evrenselliği sorunu
6 Meşşai bilgi kuramı açısından dini ve tarihsel bilginin değeri ile ilgili epistemolojik sorunlar
7 Felsefi bilimler tasnifinde sosyal bilimler ve din bilimlerinin konumu ve yeri hakkındaki ihtilaflar ve sorunlar
8 ARA SINAV
9 Metafizik ve kozmoloji açısından felsefe-din münasebetleri ve ortaya çıkan sorunlar
10 Pratik felsefe olarak ahlak ve siyaset bilimleri ile dinin ilişkisine dair sorunlar
11 İslam felsefesine karşı eleştirileri: Gazali ve İbn Rüşd tehafütleri
12 İşraki ekolun farklı bir felsefe tarihi ve metafizik önerisi ışığında klasik felsefe eleştirisi
13 İbn Teymiye ve felsefi ve mantık eleştirisi
14 İbn Haldun ve sosyal bilimler mantığı açısından klasik felsefe eleştirisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

M.M. Şerif İslam Düşünce Tarihi
Osman Bilen Klasik İslam Felsefesinin Sorunları
Muhsin Mahdi, İslam Felsefesi Tarihi
Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin İslam felsefesinin klasik dönem ana konularını ve temel sorunlarını kavramasına yardımcı olacak bilgi kazanması ve düşünce tarihinin gelişme seyrine uygulama ve tartışma becerilerini geliştirirler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13543
ÖK.23543
ÖK.33543
ÖK.43543
ÖK.53543
ÖK.63543