DERS ADI

: İslam Düşüncesinin Yapısı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5134 İslam Düşüncesinin Yapısı SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Entelektüel ve bilimsel açıdan İslam Düşüncesinin Yapısına dair güvenilir ve sağlam bilgiler sunan kaynaklara ulaşmak; teolojik ve felsefî düşünceleri objektif bir biçimde incelemek; İslam Düşüncesi hakkında ileri sürülen iddialarda ortaya çıkan tehlikeli indirgeme ve basitleştirmeleri aşmak; bu alanda tarihsel, kültürel, teolojik, felsefî ve bilimsel ufuk genişliği kazandırmak. Bu çerçevede İslam Düşüncesini oluşturan çeşitli ekollerin ortaya çıkışları, gelişimleri, kullandıkları yöntemleri, temel kavramları ve teolojik-felsefî düşüncelerini gözden geçirmek ve onların günümüz insanı için ifade ettiği anlam ve önemi açığa çıkarmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Düşüncesinin oluşumu, konusu ve sınırları hakkında bilgilenmiş olur.
2   İslam Düşüncesinin ana ekollerini (Selef, Kelâm, Felsefe, Tasavvuf) tanır.
3   İslam düşlünce ekollerinin ortaya çıkışı, gelişim seyri ve yöntemlerini öğrenir.
4   Selef, Kelâm, felsefe ve tasavvuf arasındaki ilişkileri değerlendirir.
5   İslam Düşüncesine dair sağlam ve güvenilir bilgilere ulaşır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Düşüncesinin Tanımı, Konusu, Alanı ve Sınırları
2 İslam Düşüncesinin Doğuşu ve Gelişmesi
3 İslam Düşüncesinin Yapısı ve Özgünlüğü
4 İslam Düşünce Ekolleri ve Onlar hakkında Bilgi Veren Kaynak Eserler
5 İslam'da Aklî Düşüncenin Doğuşu- Aklî Düşünce ile Selefî Düşünce Arasındaki İlişki
6 Selefî Düşünce: Temsilcileri, Geçirdiği Dönemler, Bilgi ve Din Anlayışı
7 Selefî Düşünceye Yöneltilen Eleştiriler. Kelamî Düşüncenin Ortaya Çıkışı ve Kelam Ekolleri
8 ARA SINAV
9 Kelam'da Kullanılan Yöntem ve Atomculuk. Kelam'ın Fıkıh, Felsefe ve Tasavvufla İlişkisi
10 İslam Felsefesinin Ortaya Çıkışı, Gelişim Seyri ve Ekolleri
11 Meşşaî Felsefe ve Problemleri
12 İşrak Felsefesi ve Problemleri
13 Tasavvuf Felsefesi ve İrfan Geleneği: Vahdet-i Şuhûd ve Vahdet-i Vücûd
14 İslam Düşüncesinde Yenileşme (İhyâ) ve Islahat Hareketleri: İslam Modernizmi-Etkileri ve Problemleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hilmi Ziya Ülken, İslam Düşüncesi, Ülken Yayınları, İstanbul 1995
2. Süleyman Uludağ, İslam Düşüncesinin Yapısı, Dergâh Yayınları, İstanbul 1994.
3. Fazlur Rahman, İslam, çev., Mehmet Dağ ve Mehmet Aydın, Selçuk yayınları, Ankara.
4. Fazlur Rahman, İslam'da İhya ve Reform: Bir İslam Fundamentalizmi İncelemesi, Ankara Okulu, Ankara 2006.
5. Seyyid Yahyâ Yesribî, İrfan Felsefesi, çev., Kenan Çamurcu, İnsan Yayınları, İstanbul 2010.
6. Ebu'l-Alâ Afîfî, Tasavvuf: İslam'da Manevî Hayat, İz Yayıncılık, İstanbul 1999.
7. M.M.Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, I-IV, İnsan yayınları, İstanbul 1990.
9. Muhammed İkbal, İslam'da Dinî Düşüncenin Yeniden Doğuşu, çev., N. Ahmet Asrar, Birleşik Yayıncılık, İstanbul trsz.
10. İlhan Kutluer, Yitirilmiş Hikmeti Ararken, İz yayıncılık, İstanbul 2011.
11. Muhammed Âbid el-Cabirî, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, İstanbul 2000.
12. Muhammed Âbid el-Cabirî, Arap-İslam Aklının Oluşumu, Kitabevi, İstanbul 2000.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, sunum yapma, araştırma, soru- cevap ve ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler İslam Düşüncesinin Yapısını oluşturan ekollerin ortaya çıkışı, gelişim seyri, geçirdiği dönemleri, yöntemleri, problemleri ve birbirleriyle ilişkileri hakkında öğrendiği bilgi ve görüşlere analitik ve eleştirel tavırla yaklaşır ve bunların bugün için ifade ettiği anlam ve önemi açığa çıkarırlar.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 7 7
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143333543
ÖK.243333543
ÖK.343333543
ÖK.443333543
ÖK.543333543