DERS ADI

: Edimbilim ve Söylem

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5054 Edimbilim ve Söylem SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dil kullanımını konuşucu, dinleyici, bağlam ilişkisi çerçevesinde edim ve söylemle ilgili kuramlar kapsamında kuramsal ve uygulamalı olarak ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bağlam içerisindeki anlamı ayırt edebilmesi
2   Edimbilimin temel kavram ve kuramlarını açıklayabilmesi
3   Söylem çözümlemesinde kullanılan temel kavram ve kuramlarını açıklayabilmesi
4   Söylem çözümlemesinde çerçevesinde yapılan bir araştırmayı değerlendirebilmesi
5   Çözümlenmesi beklenen bir söylem bölütünün hangi açılardan incelenebileceğini tartışabilmesi
6   Edimbilimde ve söylem çözümlemesinde kullanılan kuramlar çerçevesinde bir araştırma yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edimbilim ve Söylem ilişkisi
2 Gösterim ve türleri
3 Önvarsayım ve gerektirim
4 Metinsellik ölçütleri
5 Bağlaşıklık ve Bağdaşıklık
6 Dolaylı ve dolaysız söz-eylemler
7 İşbirliği ilkesi ve konuşmanın ilkeleri
8 Ara sınav
9 Kibarlık ve yüz (saygınlık)
10 Yazılı, sözlü ve elektronik söylem
11 Önerme, Büyükölçekli yapı, Üstyapı kavramları
12 Karşılıklı konuşma çözümlemesi
13 Örnek çözümlemeler
14 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Brown, G. ve Yule, G. (1983). Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Cutting, J. (2005). Pragmatics and discourse: A resource book for students. Routledge.
Johnstone, B. (2008). Discourse Analysis. USA: Blackwell Publishing.
Jorgens, M. & Philips, L. J. (2002). Discourse Ananlysis as Theory and Method. Sage Publications: London.
Mey, J. L. (2001). Pragmatics: an introduction.
Renkema, J. (1993). Discourse Studies. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Schiffrin, D., Tannen, D., & Hamilton, H. E. (Eds.). (2008). The handbook of discourse analysis. John Wiley & Sons
Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: OUP

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum ve tartışma
2. Soru-Yanıt
3. Haftalık okumalar
4. Sunum
5. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev, sunum ve sınıf içi tartışmalarla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Öğrenclerin ders öncesi verilen metinleri okuyarak dersteki tartışmalara katılmaları beklenmektedir.
4. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.112
ÖK.212
ÖK.312
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6